Mogelijk handelsakkoord EU-Indonesië

Europese en Indonesische vakbonden hebben bezwaren

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 11 december 2023

Deze week vindt er een nieuwe ronde handelsbesprekingen plaats tussen de Europese Commissie en de Indonesische regering over het sluiten van een handelsakkoord. Er wordt al sinds 2016 onderhandeld, nu vindt de 16e onderhandelingsronde plaats in Brussel.

Hoewel beide partijen graag de onderhandelingen willen afronden, zowel in Indonesië als voor het Europees Parlement vinden er in 2024 verkiezingen plaats, is er nog steeds discussie rond gevoelige onderwerpen. Vorige week publiceerde het Europees Vakbondsverbond de bijgevoegde verklaring samen met de Indonesische vakbonden. In de verklaring wordt de Europese Commissie herinnert aan de discutabele onderdelen van de overeenkomst en de zorgen daarover bij de vakbonden.

Omnibuswet

Eén van deze onderwerpen betreft de omnibuswet, de wet over de arbeidsmarkt, die dit voorjaar door het Indonesische parlement is aangenomen. De nieuwe wet is vanaf de invoering ervan in 2020 controversieel geweest, omdat deze de rol van de vakbonden worden verkleind en de arbeidsmarktflexibiliteit, een toename van onzekere banen wordt vergroot. Hierdoor wordt de kans kleiner is dat werknemers een vast contract krijgen en daardoor lid kunnen worden van een vakbond. Of de wet daadwerkelijk in overeenstemming is met de ILO-conventies over de vrijheid van vereniging, is twijfelachtig en daarom wordt Indonesië momenteel beoordeeld door het ILO-comité voor de toepassing van standaarden (CAS).

De verklaring en oproep van de vakbonden aan de Europese Commissie vind je hier.