Nú het moment om werk op Schiphol aantrekkelijk te maken

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 18 mei 2022

De Rijksoverheid moet als eigenaar van Schiphol een nadrukkelijker rol gaan spelen op de luchthaven. Zij is in de keten verantwoordelijk voor veilige en gezonde werkomstandigheden op de luchthaven. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong en campagneleider Schiphol Joost van Doesburg hebben er vanochtend in een gesprek met  minister Karien van Gennip (SZW) en minister Harbers (I en W) op aangedrongen dat het Rijk haar rol daarin pakt.

Kitty Jong: ‘De situatie voor medewerkers op Schiphol is onacceptabel en onhoudbaar. Dat is het gevolg van politieke keuzes en privatisering. De race naar beneden moet stoppen. Mensen verdienen een veilige en gezonde werkvloer, zekerheid en fatsoenlijke betaling voor hun zware werk.’

Volgende actie of staking

Joost van Doesburg: ‘Het Rijk is grootaandeelhouder van de De Schipholgroup. Die moet als luchthavenuitbater, -aanbesteder en -marktmeester haar leidende rol oppakken en stappen nemen zodat de situatie op de luchthaven verbetert. Ik kan me voorstellen dat anders de volgende werkonderbreking of staking, met de drukke zomermaanden in aantocht, niet meer lang op zich laat wachten.’

De Tweede Kamer heeft morgen, donderdag 19 mei, een algemeen overleg over de situatie op Schiphol.