Doe op zaterdag 6 november mee met de Klimaatmars 2021!

Op straat voor een leefbaar klimaat

Door Redactie 19 oktober 2021

De klimaatcrisis is nu. Steeds meer mensen worden getroffen door bosbranden, overstromingen en hongersnoden. Toch doet ons kabinet al jaren te weinig om mensen in binnen- en buitenland te beschermen. Daarom gaan we zaterdag 6 november de straat op in Amsterdam.

Doe op zaterdag 6 november mee met de Klimaatmars 2021!

Kabinet moet nu in actie komen

We eisen dat het kabinet nú in actie komt met ambitieuze, eerlijke klimaatplannen voor een weerbaar heden en een leefbare toekomst. Samen kunnen we de schade beperken en bouwen aan een beter bestaan. Een fossielvrije toekomst, waarin mensen gegarandeerd zijn van werk en een goed inkomen.

Doe mee voor een leefbaar klimaat

Daarvoor hebben we iedereen nodig! Mensen in alle hoeken van de wereld gaan de straat op voor een leefbaar klimaat. Ook in Nederland laten we massaal van ons horen, en jouw stem is hierbij onmisbaar. Dit is hét moment voor actie.

Dus kom naar Amsterdam en doe mee

#JustTransition

De energietransitie wordt de nieuwe technologische revolutie, maar is volgens de 181 Europese vakbonden verenigd in vakbondsfederatie IndustriAll Europe vooral een sociaal vraagstuk. Daarom is IndustriAll Europe de #JustTransition campagne gestart die 20 november eindigt.

Petra Bolster, bestuurslid FNV: ‘Wij staan voor fatsoenlijk werk en inkomen. Door de energietransitie verliezen mensen banen, daarvoor is omscholing nodig en waar dat niet meer kan, compensatie voor inkomensverlies. Nieuw werk moet goede banen opleveren met een fatsoenlijke cao. Dit en aantrekkelijke scholing moet ervoor zorgen dat meer jongeren een technisch vak willen leren. En de betaalbaarheid van de energietransitie is cruciaal voor het draagvlak in heel Nederland. Ja, naast een technologische is het vooral óok een sociale kwestie.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.