FNV vicevoorzitter Kitty Jong over #klimaatalarm op 14 maart. Doe je mee?

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 24 februari 2021

De FNV doet mee met het #klimaatalarm dat op 14 maart op ruim 40 verschillende plekken in Nederland coronaproof wordt georganiseerd. Waarom, wat willen we ermee als FNV? Een interview met FNV-vicevoorzitter Kitty Jong.

Wij doen als FNV mee met het Klimaatalarm op 14 maart, samen met bewegingen als Milieudefensie en Greenpeace. Waarom?

De FNV heeft de klimaatdoelen van Parijs onderschreven. Voor de toekomst van ons en onze kinderen moeten we schonere energievormen gaan gebruiken. Maar dat heeft ook gevolgen voor  een deel van het werk in de toekomst. Monteurs moeten bijvoorbeeld anders gaan werken. Er ontstaat nieuw werk, ander werk verdwijnt. Wij leggen daar de nadruk op, de milieuclubs op schone vormen van energie. Daarin versterken we elkaar.

Meld je aan voor het klimaatalarm op 14 maart

Dat is toch altijd al zo, dat werk verandert?

Ja, maar dat gaat nu op grotere schaal gebeuren, daar zijn vele tienduizenden banen bij betrokken. Wij vinden dat mensen die hun werk verliezen doordat we naar een groenere samenleving gaan, goed naar ander werk geholpen moeten worden. Of, als dat niet (meer) lukt, fatsoenlijke compensatie krijgen. Dat hebben we al geregeld bij het sluiten van kolencentrale in Amsterdam en dat willen we op meer plekken.

En het nieuwe werk?

Dat moet vanzelfsprekend onder een goede cao plaatsvinden. Geen ongezekerde en onverzekerde werkenden op je dak of ver weg op zee bij het bouwen van windmolens.

Hoe stimuleer je bedrijven om die omschakeling te doen?

Door vervuilende industrie meer te belasten en nieuwe energie te stimuleren. Nu moeten we dat niet alleen als Nederland doen, graag wel in Europees verband. Ik heb vertrouwen in de afspraken die Europees zijn gemaakt. En in technologische vernieuwingen waar Nederland weer werk mee kan creëren.

Je huis energieneutraler maken kost een hoop geld. Dat heeft niet iedereen.

Nee, dat klopt. Als de overheid echt draagvlak wil voor de omschakeling, dan moeten mensen daar ook bij geholpen worden. Waarbij de sterkste schouders, en ik bedoel dan ook grootvervuilers, meer moeten betalen dan burgers met een kleine beurs.

De coronacrisis beheerst nu het leven van iedereen én de tweedekamer-verkiezingen. Nu aandacht vragen voor het klimaat is ook lastig.

Het klimaat is wél een onderwerp dat hoog op de lijstjes staat van veel leden. En terecht, op een dode planeet kunnen we niet leven. Door de coronacrisis hebben veel bedrijven zich moeten aanpassen. Laten we nu, als de economie weer beter gaat draaien, meteen groene voorwaarden stellen. De overheid, én Europa, kan dan stevig investeren in de (om)bouw van energiezuinige woningen, een beter openbaar vervoernetwerk, en andere vormen van energie-opwekking.

Dus, op naar het klimaatalarm op 14 maart?

Ja, ik roep iedereen op deel te nemen. Je kunt naar ruim 40 plekken in Nederland en daarmee een stevig signaal afgeven aan de overheid en werkgevers dan het ons menens is en dat we vaart moeten maken.

Geef je hier op!