FNV bezorgd over lot Hongkongse vakbondsleider Lee Cheuk Yan

Door Redactie 12 februari 2021

FNV is bezorgd over het lot van vakbondsleider Lee Cheuk Yan en de democratische vakbonden in Hongkong. Daarom schreef voorzitter Han Busker deze week namens FNV een brief aan Carrie Lam, de huidige gouverneur van Hongkong.

Lee Cheuk Yan

Daarin uit hij zijn bezorgdheid over het lot van Lee Cheuk Yan, algemeen secretaris van de Hongkong Confederation of Trade Unions (HKCTU), prominent leider in de vakbonds- en democratische beweging in Hongkong en een goede bekende van de FNV. Hij wordt beschuldigd van negen strafbare feiten vanwege het organiseren van en deelnemen aan niet-geautoriseerde vergaderingen tijdens de anti-uitleverings- en pro-democratische beweging in 2019 en in 2020. Zijn eerste proces begint op 16 februari.

Han Busker vraagt namens FNV om de aanklachten tegen Lee Cheuk en zijn collega-leiders in te trekken. Dit is namelijk tegen alle internationale verdragen voor arbeids- en mensenrechten, waar ook China aan is gehouden.

Massale arrestaties, ook van vakbondsleiders

Meer dan 10.000 demonstranten van de democratische beweging in Hongkong zijn sinds 2019 gearresteerd en worden vervolgd door de autoriteiten van China. Op 6 januari werden drie vakbondsleden, die vorig jaar deelnamen aan de primaire verkiezing van pro-democratische kandidaten voor het parlement van Hongkong, wegens vermeende ondermijning van de staatsmacht gearresteerd door de nationale veiligheidspolitie.

De FNV en de ITUC (de Internationale Vereniging van Vakbonden) veroordelen de aanval op de fundamentele rechten en vrijheden. Ze eisen de intrekking van de aanklachten tegen Lee Cheuk, Carol Ng (voorzitter van HKCTU en ex-leider van de British Airway cabinepersoneelvakbond), Winnie Yu (voorzitter van de Hospital Authority Employees Alliance), LAU Hoi Man (Hongkong Allied Health Professionals and Nurse Association) en 50 andere democratische activisten bij de massa-arrestatie.

Nationale veiligheidswet

Ondanks jarenlange protesten voor democratie in Hongkong, hebben de Chinese autoriteiten de nationale veiligheidswet (NSL) aangenomen, die op 30 juni 2020 door de regering van Hongkong is uitgevaardigd. De FNV veroordeelt deze wet, omdat die het “One country two systems”-principe ernstig ondermijnt. De wet is een bedreiging voor de fundamentele vrijheden en het organiseren van legitieme vakbondsactiviteiten. Het door China opgerichte National Security Office is niet gebonden aan de wetten van Hongkong en zaken kunnen worden overgedragen aan de Chinese jurisdictie, waarbij de lokale rechterlijke macht wordt omzeild.

Vrijheden drastisch ingeperkt

Het NSL heeft een huiveringwekkende sfeer gecreëerd waarin vakbonden geen garantie hebben om vrijelijk activiteiten te organiseren, deel te nemen aan de sociale dialoog over sociale en economische aangelegenheden of vakbondsopvattingen te uiten zonder angst en intimidatie. De Nieuwe Ambtenarenbond heeft besloten zichzelf op te heffen, aangezien de regering de verplichte eed van trouw aan 180.000 ambtenaren onder druk zet om ontslagen toe te staan ​​op basis van vage nationale veiligheidscriteria. Beroepsvakbonden van leraren, gezondheidswerkers, journalisten en maatschappelijk werkers klagen over de academische censuur, uitschrijvingen van leraren, de niet-erkenning door de politie van accreditaties van persbonden, vervolging van journalisten en maatschappelijk werkers, en roepen op tot een einde aan de aantasting van de rechten van hun leden.