Tweederde arbeidsmigranten krijgt eigen zorgpas niet van werkgever

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 22 juli 2020

In een onderzoek bestaand uit 933 diepte-interviews met arbeidsmigranten die het FNV campagneteam heeft afgenomen, vertellen 614 mensen het FNV dat zij zelf geen beschikking hebben over hun eigen zorgpas. Het FNV-campagneteam onderzoek bestrijkt 9 grotere huisvesting locaties in verschillende regio’s in Nederland.

‘Het uitblijven van adequate medische zorg voor de Poolse arbeidsmigrant Marcin vorige week na zijn bedrijfsongeval, is helaas exemplarisch voor de gebrekkige toegang tot zorg voor arbeidsmigranten, zegt FNV-campaigner Bart Plaatje. Marcin sprak vorige week nog met Emile Roemer die het aanjaagteam arbeidsmigranten van het kabinet leidt.

De Poolse arbeidsmigrant Marcin heeft vorige week woensdag ernstige brandwonden opgelopen bij Beneluxvet in Dronten waar hij door zijn werkgever uitzendbureau Martho Flexwerk te werk was gesteld. Voordat Marcin eerstelijns medische zorg krijgt, zijn er al uren verstreken, vervolgens wordt hij door het contactpersoon van het uitzendbureau bij zijn huisvesting in Dronten afgeleverd. Als leden van het campagneteam van de FNV de volgende dag door zijn bezorgde buurvrouw worden gebeld, halen zij hem op. Zij brengen hem naar het ziekenhuis en vervolgens naar het brandwondencentrum in Beverwijk. Daar verblijft Marcin nog steeds. Plaatje: 'Zijn toestand was inmiddels zo verslechterd, dat hij nu nog steeds geen huidtransplantatie kan ondergaan. De kans op blijvend letsel wordt volgens de artsen steeds groter. Mogelijk kan hij straks niet meer lopen. Hij moet nog zeker twee weken blijven.’

Aanjaagteam

FNV vindt de gebrekkige toegang tot zorg voor arbeidsmigranten een groot probleem, zeker gelet op de huidige corona-pandemie. Plaatje: ‘Werkgevers houden de zorgpas in bewaring, zodat de arbeidsmigrant niet zonder overleg naar een dokter kan gaan. In het geval van Marcin heeft zijn werkgever, uitzendbureau Martho Flexwerk, zijn zorgpas. We hopen dat het aanjaagteam arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer dit ook aankaart.’ Het bedrijfsongeval had bovendien direct door de werkgever moeten worden gemeld bij de arbeidsinspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Plaatje: 'Dat heeft Martho Flexwerk niet gedaan, wij hebben de inspectie gebeld om melding te doen.'

Drempel