In de ochtendspits van maandag 18 maart gaan metro, trams en stadsbussen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 66 minuten staken. Ook in andere sectoren wordt het werk neergelegd. In de bouw, de metaal en de schoonmaak wordt opgeroepen tot een 24-uursstaking. Ook in de havens in Rotterdam, Amsterdam en Zeeland wordt gestaakt.
De acties zijn onderdeel van een landelijke actiedag voor een goed pensioen. De bonden hadden die aangekondigd na het mislukken van het pensioenoverleg. Belangrijk twistpunt is de voortdurende stijging van de AOW-leeftijd. De bonden eisen bevriezing op 66 jaar.
De actievoerders verzamelen zich op 10 regionale actiebijeenkomsten verspreid over het land: Schiphol, Groningen, Leeuwarden, Heerlen, Eindhoven, Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Op veel plekken wordt ludiek actie gevoerd of voeren mensen actie met steun van hun directie. In een aantal sectoren beraden de actieve vakbondsleden zich nog. De komende week wordt duidelijk welke bedrijven nog meer meedoen. Duidelijk is dat in tientallen en mogelijk honderden bedrijven door duizenden mensen zal worden gestaakt of aan acties deelgenomen.
De actie van het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is een symbolische staking van 66 minuten, van 06.00 uur tot 07.06 uur. Alles wat eventueel vóór 06.00 uur zou uitrijden vervalt ook. De staking geldt voor bussen, trams en de metro.
Eric Vermeulen, bestuurder FNV Stadsvervoer: ‘Mensen die normaal vroeg vertrekken, zijn op maandag 18 maart later op hun werk. Maar we doen dit om te voorkomen dat we straks allemaal aanzienlijk langer moeten doorwerken. Dit gaat iedereen aan en we hopen dan ook op begrip van het publiek en de reizigers.’
Na 07.06 uur wordt de dienstregeling weer opgestart. De verwachting is dat na de ochtendspits alle lijnen weer normaal rijden. Vermeulen: ‘Werkgevers in het stadsvervoer hebben begrip voor de actie. Ze geven aan dat ze echt last hebben van het steeds verder verschuiven van de pensioenleeftijd, dat mensen echt óp zijn.’
66 jaar is meer dan genoeg, aldus de bonden. Vermeulen: ‘En voor zware beroepen, zoals werken in het openbaar vervoer, is het bovendien belangrijk dat de boete voor eerder stoppen met werken wordt opgeheven. De meeste mensen die nu werken, dreigen minimaal tot hun 68e door te moeten gaan. Dat hakt er veel te hard in.’
De vakbonden van politie, douane, brandweer en ambulance organiseren op 18 maart een estafetteactie in heel Nederland in de vorm van zwaan-kleef-aan. Werk- en dienstvoertuigen rijden met een snelheid van 66 km/u vanuit de buitengebieden richting Den Haag. Bij de grenzen van de regionale eenheden wordt het estafettestokje overgedragen. Vanuit de negen regionale bijeenkomsten zullen zich hierbij een aantal bussen aansluiten die meerijden naar Den Haag. Daar vindt vanaf 15.00 uur een afsluitende demonstratie plaats op het Malieveld.
‘Wij knokken voor een goed pensioen waar ook mensen met zwaar werk nog op tijd van kunnen genieten. Een pensioen dat meestijgt met de lonen, en dat ook geldt voor zelfstandigen en mensen met onzekere contracten. En ik roep iedereen op om zich bij onze actie aan te sluiten.’
‘Het plan dat er nu vanuit het kabinet ligt, dupeert miljoenen Nederlanders en leidt tot een pensioengat van 10% bij veel mensen. Wij accepteren deze verslechteringen niet en maken ons hard voor een pensioenstelsel waar álle Nederlanders erop vooruit gaan. Om die reden leggen we Nederland op 18 maart plat.’
´Het pensioen is van ons allemaal. Dit is de tijd waarin we moeten laten zien dat we niet met ons laten sollen en dat we nu met harde acties komen. Het kabinet moet structureel meer geld uitrekken om de pensioenproblemen op te lossen. Genoeg is genoeg. De pensioenplannen van het kabinet raken alle beroepsgroepen, ook gepensioneerden. Mensen worden gewoon beet genomen. Iedereen dacht dat de AOW-verhoging eenmalig was, maar achteraf bleek dat het een wet was waarbij de AOW-leeftijd permanent bleef oplopen. Dat dreigt nu weer te gebeuren. Er wordt een mooi verhaal gehouden, maar de gevolgen daarvan zien we over een paar jaar, en wij betalen het gelag.’