Rosanna Oropesa

Een eerlijke avocado door dialoog in de hele keten

Door het programma ‘Fruits of Peruvian Dialogue’ van Mondiaal FNV en het Britse Ethical Trading Initiative trekt inkoper Rosanna Oropesa samen op met de producenten en werken zij aan onder andere een eerlijke avocado tegen een goede prijs. “Wij als inkopers hebben een belangrijke positie in het verbeteren van de omstandigheden in de groente- en fruitbedrijven”.

“Wij als inkopers hebben een belangrijke positie in het verbeteren van de omstandigheden in de groente- en fruitbedrijven”, aldus Rosanna Oropesa – inkoper in Peru voor de Westfalia Fruit UK: één van de grootste distributeurs van groente en fruit in Engeland. Door echt samen op te trekken met de producenten, werken zij onder andere aan een eerlijke avocado tegen een goede prijs. Het programma Fruits of Dialogue van het Britse ETI (Ethical Trading Initiative) en FNV heeft bijgedragen aan de start van een open dialoog tussen producent en inkoper. Maar er is meer mogelijk. Rosanna nodigt Nederlandse inkopers uit om zich ook aan te sluiten.

Geweldadige stakingen maken duidelijk: er moet écht iets veranderen

Rosanna werkt al jaren in de groente- en fruitsector in Peru. Ze begon als medewerker van het kwaliteitsteam van Camposol – één van de grootste producenten in Peru. Daar maakte zij de gewelddadige stakingen die destijds plaatsvonden van dichtbij mee. “Er werden stenen gegooid, we voelden ons bedreigd, terwijl wij ook gewoon medewerkers waren van het bedrijf,” vertelt Rosanna. Een angstige tijd, maar tegelijkertijd ook met moment waarop er op alle niveaus in het groente- en fruitbedrijf werd ingezien dat er écht iets moest veranderen.

Communicatie is essentieel en werknemers de belangrijkste waarde

Op dat moment startten er trainingen voor sociale dialoog door Samuel Machacuay – lokale consultant van Mondiaal FNV in Peru. “Ik leerde veel en ging steeds meer inzien dat communicatie essentieel was en dat werknemers de belangrijkste waarde zijn in een bedrijf”, aldus Rosanna. “Binnen Camposol zag ik dat het hele management die shift begon te maken.”

Die ervaring en kennis neemt zij mee naar het niveau van de hele keten. En daar, op dat ketenniveau, ligt volgens haar de sleutel tot verandering: “Hier in Peru is de overheid niet zo betrokken bij het reguleren van goede werkomstandigheden, dat laat de overheid aan de markt over. Om te weten of het goed gaat in een bedrijf, moeten we dus als inkopers het gesprek aan, zowel met het management áls met de medewerkers.”

Opbouwen duurzame relatie met producenten

Rosanna heeft nu een missie om de werkomstandigheden van zoveel mogelijk werknemers in de Peruaanse groente- en fruitsector te verbeteren. Dat vraagt om het opbouwen van duurzame relaties met de producenten. Het opbouwen van die relatie kost tijd, maar inmiddels is het vertrouwen er: “Producenten durven nu hun uitdagingen echt met mij te delen en dus kunnen we samen zoeken naar manieren om zaken te verbeteren.”

Programma Fruits of Dialogue begint haar vruchten af te werpen

Het programma Fruits of Dialogue van ETI en FNV begint dus al echt haar vruchten af te werpen. Op dit moment werken verschillende inkopers en producenten samen aan het beter in kaart brengen van de Europese richtlijnen voor eerlijke groente en fruit. “We verzamelen informatie over de richtlijnen waaraan moet worden voldaan. Daarmee laten we als inkopers zien dat we het belangrijk vinden om samen te kijken hoe we aan de voorwaarden en regels kunnen voldoen. Wat goed voor hun is, is goed voor ons als inkopers: win-win!”

Oproep aan Nederlandse retailers: 'get on board!'

Rosanna zou de positieve beweging graag uitbreiden. Ze nodigt Nederlandse retailers uit om ook mee te doen: “Get on board! We hebben de relaties al, het vertrouwen van de producenten. Het vraagt tijd en betrokkenheid om een relatie op te bouwen. Maar als we doordat we één bedrijf beter op de rit krijgen zo’n 1000 werknemers helpen - en dus eigenlijk 1000 families vooruit helpen - dan is het die investering meer dan waard!”

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.