“De mensen in ons bedrijf zijn onze belangrijkste waarde, zíj staan in het middelpunt”, vertelt Sandro Zumaran. Hij is de manager Mens en Cultuur van één van de grootste bedrijven in de groente- en fruitsector in Peru, die o.a. blauwe bessen en avocado's levert voor de Europese markt. Sandro staat symbool voor de nieuwe generatie managers bij het bedrijf, voor wie sociale dialoog vanzelfsprekend is. Lees hier hoe hij denkt over sociale dialoog.
Sandro
In 2020 – nét voor de pandemie – startte Sandro als HR-manager. “Het was een lastige tijd om te beginnen: er werden op landelijk niveau allerlei maatregelen ingevoerd, zoals maskers dragen in het veld, temperatuur controleren... dat leidde tot veel weerstand onder de medewerkers. We moesten in gesprek, dingen uitleggen. Tot mijn verrassing waren er bij Camposol drie hele actieve vakbonden; dat zie je in andere sectoren niet zo. Ik kon echt met hen samenwerken. Zij hielpen in het uitleggen van het waarom van de maatregelen en dat leidde tot begrip en acceptatie bij de medewerkers”, vertelt Sandro.
Al snel zag hij hoe de dialoog – waaraan sinds 2014 werd gewerkt binnen Camposol - al goed op gang was gekomen. “Er waren maandelijkse ronde tafels met de vakbonden. Daarin spreken we met de medewerkers over hun zorgen en mogelijke verbeterpunten”, aldus Sandro. “Sociale dialoog biedt de ruimte om de werkomstandigheden én tegelijk de productiviteit te verbeteren.”
Maar zo'n dialoog gaat niet vanzelf. “Het vraagt om goed getrainde vakbondsleiders, die weten hoe je het gesprek kunt voeren. Maar ook om een management dat overtuigd is van de resultaten en de positieve impact van sociale dialoog. Dat is precies waaraan binnen Camposol gewerkt is in de periode 2018 tot 2021. Met hulp van FNV is er geïnvesteerd in capaciteitsontwikkeling van onder andere de vakbondsleiders en dat heeft de kwaliteit van het dialoog sterk verbeterd.”
Die ontwikkeling heeft niet alleen zijn impact op de vakbonden, maar juist ook op het management. De functie van HR-manager is veranderd in manager Mens en Cultuur. “Een teken dat de huidige ontwikkeling niet alleen afhankelijk is van de mensen in die positie, maar dat die geborgd is in het bedrijf. Ik zie de ontwikkeling van sociale dialoog en onze organisatiestrategie als dezelfde beweging. We ontwikkelen ons tot een organisatie die luistert naar mensen en dat is bij sociale dialoog ook het geval. Bij beide staat luisteren centraal: we hebben niet voor niets twee oren en maar één mond, toch?”, zegt Sandro met een brede lach.
“Ik vertel nu andere bedrijven over de resultaten van sociale dialoog: je productiviteit gaat omhoog, net als je reputatie én je pakt ook je sociale verantwoordelijkheid voor een economisch gezond en eerlijk Peru!”
Tekst Marleen Laverman/Foto Roderick Polak