Succesvolle lobby vakbond bij uitkeringsorgaan Israël

Door Redactie 15 april 2020

De vakbond WAC-MAAN heeft succesvol gelobbyd bij het overheidsorgaan dat uitkeringen verzorgt. De informatie is nu ook in het Arabisch beschikbaar.

‘Het gebrek aan informatie in het Arabisch en het gebrek aan formulieren in het Arabisch, vooral op de website van het Employment Bureau (EB) veroorzaakten veel angst en onzekerheid’, vertelt Roni Ben Efrat van de Israëlische vakbond WAC-MAAN.

WAC-MAAN richt zich op het organiseren en verdedigen van de rechten van Arabische werknemers in sectoren waar zowel Arabische als Joodse arbeiders werken. De vakbond geeft ondersteuning aan ongeorganiseerde werknemers in Israël, zoals rechtshulp, belangenbehartiging werkloze Arabische werknemers en publiekscampagnes.

Vragen over sociale uitkeringen

Door de lock down in Israël vanwege de coronacrisis werken alle medewerkers van WAC-MAAN thuis, maar ze blijven mensen helpen online en via telefoon. Ze behandelen zo’n 60 aanvragen per dag. De mensen die bellen, hebben advies nodig over hoe ze sociale uitkeringen kunnen blijven ontvangen of, als ze naar huis worden gestuurd, hoe ze een werkloosheidsuitkering kunnen aanvragen.

Brief met informatie hoe rechten te behouden of op te eisen

De Facebookpagina en Whatsapp van WAC MAAN spelen een sleutelrol in de verspreiding van informatie. Via deze media verspreidde WAC MAAN een gedetailleerde brief aan alle mensen die het EB en het National Insurance Institute (NII) nodig hadden. De brief geeft informatie over wat te doen in het licht van de nieuwe situatie en hoe de websites van de EB en NII te gebruiken om rechten te behouden of in nieuwe gevallen op te eisen.

De meeste werknemers zijn op vakantie zonder loon gestuurd. Volgens de nieuwe staatsvoorschriften kan een werknemer, als hij met vakantie zonder loon is weggestuurd, geld van het NII claimen door de brief te overleggen die de werkgever hem heeft gegeven.

‘We hebben een brief geschreven aan de EB met het verzoek de formulieren in het Arabisch te produceren. We hebben ook contact gehad met ambtenaren van het EB-bureau in een poging de problemen te verzachten en tot dusver is de samenwerking nuttig geweest’, aldus Roni Ben Efrat.

Lees wat WAC-MAAN nog meer doet