Mondiaal FNV voert actie voor vakbondsleider Myanmar

Jouw steun voor vrijheid

Door Redactie 29 april 2024

Op 1 mei lanceert Amnesty International een solidariteitsactie voor de jonge vakbondsleider Thet Hnin Aung in Myanmar. Hij zit sinds juni 2021 gevangen omdat hij zich verzette tegen de militaire junta. Kom naar de stand van Mondiaal FNV op de grote FNV 1 mei-viering in het Martin Luther King Park in Amsterdam en steun Thet Hnin Aung.

www.amnesty.org/en/documents/asa16/8003/2024/en/Thet Hnin Aung, 33 jaar oud, is een prominente jonge vakbondsleider. Hij werd op zeer jonge leeftijd voor het eerst verkozen tot secretaris-generaal van de vakbond MICS-TUsF. Hij zette zich in voor de strijd tegen discriminatie, voor gelijke kansen voor vrouwen, een veilige werksituatie en eerlijke arbeidsomstandigheden in het land.

Verzet tegen militaire junta

Thet Hnin werd op 26 juni 2021 gevangen genomen, wegens deelname aan het CDM, een massale volksbeweging en verzet tegen de militaire junta in Myanmar, die op 1 februari 2021 een staatsgreep pleegde.

Vrij maar meteen weer opgesloten

Na twee jaar opsluiting werd Thet Hnin op 26 juni 2023 vrijgelaten. Tot ieders verbijstering werd hij, nog voor hij zijn familie in de armen kon slaan, opnieuw opgepakt door de militaire junta. Hij bleef bijna vijf maanden geïsoleerd in het militaire ondervragingscentrum South Dagon. Op 15 november 2023 slaagde Thet Hnin erin contact op te nemen met zijn familie via de telefoon van een gevangenisbewaker, en kon doorgeven dat hij was overgeplaatst naar de Insein Gevangenis.

Zeven jaar dwangarbeid

Bovendien onthulde hij dat hij was aangeklaagd op grond van artikel 52a van de Myanmarese wet tegen terrorisme, wat hem na een proces voor de militaire rechtbank een gevangenisstraf van zeven jaar met dwangarbeid opleverde. De familie van Thet Hnin diende begin december 2023 een verzoek tot zijn vrijlating in bij het regionale militaire hoofdkwartier van Yangon.  Op 25 april 2024 hoorde de familie dat het beroep was afgewezen.

Gevolgen militaire detentie voor zijn gezondheid

Als gevolg van marteling en mishandeling tijdens de militaire detentie in 2021, heeft Thet Hnin gehoorverlies en problemen met zijn spijsvertering. Thet werd ook ernstig geslagen en in eenzame opsluiting geplaatst in de Insein Gevangenis omdat hij een staking organiseerde in de gevangenis ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Mensenrechten in 2021.

Lees hier een verklaring van de vakbond in Myanmar over de zaak van Thet Hnin

Mondiaal FNV steunt Thet Hnin Aung

Mondiaal FNV ondersteunt een advocatencollectief dat ruim 200 Birmese vakbondsleden en mensenrechtenactivisten verdedigt die momenteel in hechtenis zitten. De advocaten proberen zo precies mogelijk te documenteren wat heeft plaatsgevonden om hun zaak goed te onderbouwen. Waar nodig, bieden we ook juridische ondersteuning aan de gearresteerde vakbondsactivisten en hun families.

Al 3 jaar verzamelen we informatie uit verschillende bronnen om de schendingen van mensenrechten in het land tegen werkers te documenteren. In de infographic vind je meer details en verhalen over de gebeurtenissen de afgelopen 3 jaar. Waaronder meerdere grove overtredingen van de rechten van werkers op het gebied van vrijheid van: vereniging, vergadering en meningsuiting onder het militaire regime.

Lees ook:
3 jaar na de coup d'état in Myanmar