Coronacrisis: hoe gaat het met onze collega's wereldwijd?

Door Redactie 31 maart 2020

Mondiaal FNV werkt hard om werknemers wereldwijd (meer) inspraak en invloed te geven op werk. Zeker in deze tijden waarin werk ongewild wegvalt of onveilig is. Daarnaast is er vaak nauwelijks een sociaal vangnet.

Kledingarbeidsters in Bangladesh

We proberen zo veel mogelijk de vinger aan de pols te houden in de landen waar wij partners hebben. Hoe gaat het met hen?

Kledingarbeiders, Bangladesh

In Bangladesh wordt veel van onze kleding gemaakt. We ondersteunen daar 16 textielvakbonden. Zij hebben gezamenlijk een statement opgesteld waarin ze o.a. vragen om doorbetaling van het loon bij sluiting van de fabrieken. En als er nog wel gewerkt wordt: veilige werkomstandigheden voor de werkenden. Daarnaast hebben ze inkopers gevraagd hun bestelling niet in te trekken. De minister-president heeft geld toegezegd voor stimuleringsmaatregelen. Onze partners lobbyen voor een gelijke verdeling van het geld en focus op veilig werken.
De regering heeft een steunpakket van USD600 toegezegd voor producenten van exportsectoren. Volgens werkgevers zal dit bedrag helpen om werknemers slechts een maand door te betalen. De impact als gevolg van het coronavirus zal naar verwachting veel langer duren en staan vele honderdduizenden banen op de tocht.

Bouwvakkers, India

Vrouwelijke arbeiders, India

In India voert onze Mondiaal FNV-partner, de internationale bouwvakbond BWI, lobby richting de overheid voor inkomenscompensatie uit het bouwvakkers-welzijnsfonds. De bouwvakkers kunnen niet werken doordat ze 21 dagen in een complete lock-down zitten. Er is geen vangnet: geen werk = geen geld = geen eten.

Onze vrouwelijke collega’s en partners uit India hebben ons harder nodig dan ooit. Onze partner, vrouwenvakbond SEWA, lobbyt bij de overheid voor inkomensondersteuning bij werkverlies. Vooral werkende vrouwen vallen tussen wal en schip. SEWA wil dat vrouwen aangesloten bij het bouwvakkers-welzijnsfonds een extra compensatie krijgen. Hiermee voorkomen we dat deze vrouwen zonder inkomen deze corona lock-down moeten doorkomen.

Huishoudelijk medewerkers, Libanon

Naast de zorgen voor de gezondheid van werkenden, verliezen ook in Libanon veel huishoudelijk medewerkers hun baan. Anderen hebben nog steeds werk maar moeten voor zieke familieleden zorgen, zonder voldoende beschermingsmiddelen. Onze partner, de International Domestic Workers Federation (IDWF), beraadt zich over mogelijke noodfinanciering voor eten, sanitaire voorzieningen en huurkosten.

Inzet: zekerheid

We zetten ons samen met onze consultants en partners in de regio’s Afrika, het Midden-Oosten, AziĆ«, en Latijns-Amerika in voor zekerheid in onzekere tijden.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, volg ons dan op Linkedin of Twitter.

Check de linkedInposts van Mondiaal FNV-collega's:
Ruben : kledingarbeiders Bangladesh
Mario : vrouwen in informele economie, India