Actieplan kledingbranche schiet tekort

Redactie
Door Redactie 21 juni 2013

De brancheorganisaties Modint, Inretail en VGT erkennen in hun ‘Plan van aanpak verduurzaming Nederlandse textiel- en kledingsector 1.0’ dat er grote problemen in de textiel- en kledingsector bestaan. De branchorganisaties presenteerden hun plan op 20 juni aan minister Ploumen. Ze willen, net als de minister, structurele verbeteringen realiseren. Vakbonden en ngo's juichen dit toe maar zijn nog niet onder de indruk van het plan.

Volgens CNV, FNV, Greenpeace, Landelijke India Werkgroep, Schone Kleren Campagne en SOMO zet het plan stappen in de goede richting, maar is nog te weinig ambitieus en vernieuwend om tot een koerswijziging te komen.
 
CNV, FNV, Greenpeace, Landelijke India Werkgroep, Schone Kleren Campagne en SOMO wijzen er op dat een koerswijziging noodzakelijk is en sporen de brancheorganisaties aan hun visie op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) verder uit te werken. Deze organisaties dagen de branche uit om op het gebied van ketentransparantie door te pakken. 

Inspecties

Een kritische analyse van de huidige bedrijfsgecontroleerde inspecties (‘social audits’) ontbreekt. Recente rampen als Rana Plaza, Tazreen Fashions en Ali Enterprises hebben uitgewezen dat zelfs zichtbare gebreken tijdens deze controles vaak over het hoofd worden gezien. 

Mensenrechten 

Ook moet de kledingbranche duidelijker  aangeven hoe zij aan de VN Principes voor bedrijfsleven en mensenrechten invulling gaan geven, in het bijzonder de verantwoordelijkheid van bedrijven om mensenrechten te respecteren en om slachtoffers van mensenrechtenschendingen toegang tot genoegdoening te bieden (denk hierbij aan financiële compensatie aan slachtoffers van rampen en klachtenmechanisme). 

Doelen onvoldoende concreet  

In het gepresenteerde actieplan zijn de doelen nog onvoldoende concreet en het is nog niet duidelijk hoe deze behaald moeten gaan worden. Het plan bevat voornamelijk vrijblijvende pilotprojecten en informatiebijeenkomsten. 

De komende maanden zal het actieplan verder uitgewerkt moeten worden. In afwachting daarvan kunnen Nederlandse textiel- en kledingbedrijven direct aan de slag op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, bijvoorbeeld door het Bangladesh Veiligheids Akkoord te ondertekenen of door gehoor te geven aan de Greenpeace Detox Challenge 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.