Vragen en antwoorden over staking bij NS op 11 september

Met deze staking willen we de regering dwingen het fiscaal mogelijk te maken dat mensen met een zwaar beroep ook na 2025 met een financiële regeling eerder kunnen stoppen met werken.

Het is goed dat we in de cao NS een puntensysteem voor zwaar werk hebben afgesproken. Mooi ook dat een andere vakbond zoveel vertrouwen in ons systeem heeft. Maar wat heb je eraan te weten hoeveel punten je in jouw loopbaan bij NS hebt opgebouwd, als de regering na 2025 (wanneer de overgangswet 'vrijstelling RVU-heffing' afloopt) niet tot een structurele wet komt? Zonder een nieuwe wet moet een werkgever 52% extra belasting heffen en aan de staat afdragen per regeling. Dat kan NS uiteraard nooit betalen, dus gaat dat ten koste van de uitkering aan de werknemer of ten koste van de loonruimte bij cao-onderhandelingen. Het lijkt erop dat onze collega-vakbond dit niet doorheeft.

Nee hoor, de geplande acties vormen onderdeel van een reeks stakingen in meerdere sectoren.

Op 10 september voert het personeel in het stadsvervoer actie. En op 11 september voert naast het NS-personeel ook het personeel bij het streekvervoer en multimodaal personeel actie.

Daarnaast voeren de politie, metaal, bouw en industrie actie in de tweede week van september om het kabinet te bewegen te komen met een structurele en betere oplossing om eerder te kunnen stoppen met werken. De jongeren van nu zijn de ouderen van de toekomst.

Nee, binnen NS hebben we juist heel bewust het door FNV ontworpen puntensysteem afgesproken. Daarmee kan per functie de zwaarte bepaald worden. Je bouwt punten op per jaar in een bepaalde functie. Het aantal punten dat je dan gedurende je carrière bij NS hebt opgebouwd, bepaalt uiteindelijk de hoogte van je persoonlijke RVU-vergoeding.

Als je bijvoorbeeld 30 jaar in een zwaar beroep hebt gewerkt en daarna overstapt naar een niet-zware functie, behoud je de opgebouwde punten. Wel zo eerlijk.

Lees meer informatie over het puntensysteem.

FNV wil dat er een goede regeling komt voor mensen met zwaar werk om eerder te kunnen stoppen met werken. We willen:

• Een permanente regeling;
  • Een hoger boetevrij bedrag;
  • Maatwerk door cao-partijen.

Kijk voor meer informatie over wat de FNV wil op fnv.nl/zwaarwerk.

Als praten met de werkgever of regering niet meer helpt, dan mag er actie worden gevoerd. Staken is een heftige vorm van gezamenlijke actie. Werknemers leggen samen tijdelijk het werk neer of voeren hun werk niet op de normale manier uit. Ze doen dit meestal voor betere arbeidsvoorwaarden of een beter loon, maar ook voor het veranderen van wetgeving. Denk hierbij aan (vroeg)pensioen, WW, Ziektewet enz. Kijk meer informatie op fnv.nl/staken.

Op bijna alle standplaatsen zijn NS-collega’s die actieleider zijn en waar jij je tijdens de staking kan inschrijven als staker. Kijk hier voor het overzicht van actielocaties. Staat jouw standplaats er niet bij, ga dan naar de standplaats die het dichtst in jouw buurt is. De actieleiders zijn herkenbaar door een hesje of jas van FNV Spoor.

Als je als FNV-lid meedoet aan een georganiseerde staking, krijg je een stakingsuitkering. Dat is een financiële vergoeding uit de stakingskas als je werkgever je loon niet doorbetaalt. Kijk meer informatie en de hoogte van de stakingsuitkering op fnv.nl/staken.
Normaal krijg je pas een stakingsuitkering na een hele dag staking, maar voor deze staking is een uitzondering gemaakt. Je ontvangt een stakingsuitkering voor het aantal gestaakte uren.

Om een stakingsuitkering aan te vragen, moet je je tijdens de staking op de actielocatie registreren als staker. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de actielocatie. De stakingspas krijg je een paar dagen voor de staking via de mail. Zorg daarom dat je e-mailadres goed in ons systeem staat. De stakingspas bevat een persoonlijke FNV stakings QR-code die de actieleider op je mobiel of op papier kan scannen. Kijk voor meer informatie over de stakingsuitkering en -pas op fnv.nl/staken.

De staking start om 4:00 uur en eindigt om 8:00 uur. Begint jouw dienst in dit tijdsbestek, dan kun je je registreren als staker en start je het werk om 8:00 uur.

De staking start om 4:00 uur en duurt tot 8:00 uur. Begint of valt jouw dienst dienst in dit tijdsbestek, dan kun je je registreren als staker. Je ontvangt dan de stakingsuitkering, tenzij de NS je loon doorbetaalt. Let op! Je moet om 8:00 uur het werk hervatten.

Ja, FNV Spoor heeft NS aangezegd dat wij alle werknemers en uitzendkrachten oproepen aan de staking mee te doen. Je mag dus ook als lid van een andere vakbond meestaken. Neem contact op met jouw vakbond of je een stakingsuitkering ontvangt. Uiteraard kan je ook tijdens de staking overstappen en lid worden van de FNV en een stakingsuitkering ontvangen. Meld je hiervoor bij de actieleider op de actielocatie.

Ja, FNV Spoor heeft NS aangezegd dat wij alle werknemers en uitzendkrachten oproepen aan de staking mee te doen. Je mag dus ook als je geen vakbondslid bent, meedoen aan de staking. Dat recht is namelijk niet afhankelijk van vakbondslidmaatschap.

Word je nu alsnog lid van de FNV of word je lid tijdens de staking, dan heb je ook recht op de stakingsuitkering. Maar beëindig je je lidmaatschap binnen het eerste jaar, dan moet je de stakingsuitkering terugbetalen. Nu lid worden? Ga naar fnv.nl/lidworden