Op weg naar een nieuwe cao Zwembaden

Een goed loon, eerlijke arbeidsvoorwaarden, een juiste inschaling en een veilige werkomgeving. Deze en andere afspraken horen allemaal thuis in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Daarom is het belangrijk dat we met werkgevers hierover afspraken maken voor jouw nieuwe cao. Daar kunnen we jouw hulp goed bij gebruiken.

Doe je mee?

Onze drie eisen

1. Eerlijk loon
  2. Juiste inschaling
  3. Minder werkdruk

Bekijk de volledige inzet

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief cao Zwembaden en blijf op de hoogte van het laatst nieuws.

Schrijf je in

Schrijf je in

Eerlijk loon

De koopkracht van zwembadmedewerkers is de laatste jaren flink achteruitgegaan. Wij willen een loonsverhoging die minimaal de koopkracht repareert, dit is 9%. Daarnaast willen wij een koopkrachtverbetering door invoering van een eindejaarsuitkering. We zijn voor vaste contracten met meer uren en we zijn voor 100% loon voor 18-jarigen. We zien graag op termijn een fulltime werkweek van 30 uur voor een betere werk-privé balans.

eerlijk-loon.png

Juiste inschaling

Wij willen dat er sectorbreed afspraken gemaakt worden over de inschaling per functie. Voor een juiste inschaling is het belangrijk dat het functieboek wordt herzien. Ons voorstel is om gedurende de looptijd van de nieuwe cao (1 jaar) voor de zwembaden en zwemscholen een eigen functiehandboek te ontwikkelen.

juiste-inschaling.png

Minder werkdruk

De werkdruk is in veel zwembaden te hoog. Mensen vallen daardoor uit. De teams zijn te krap. Iedereen lijkt wel flexitimer. Wij pleiten voor een verplichte uitvoering van een inventarisatie van werkdruk/werkstress. Daarnaast willen we afspraken maken over duurzame inzetbaarheid. Als iedereen fulltime werkt met 30 uur, zijn de roosters eenvoudiger rond te krijgen; en krijg je thuis ook de zaken beter geregeld.

minder-werkddruk.png