Sociaal plan ING

Waarschijnlijk weet je wel dat FNV Finance namens jou onderhandelt over de ING cao. Daarnaast onderhandelt FNV ook over andere collectieve arbeidsvoorwaarden, waaronder het sociaal plan. Hieronder leggen we kort uit waar een sociaal plan voor dient en wat het voor de medewerkers oplevert.

Bij grote organisaties als ING zijn reorganisaties aan de orde van de dag. Een reorganisatie heeft altijd gevolgen voor jou als werknemer. Daarom spreekt FNV Finance met ING een sociaal plan af. Daarin staan afspraken om de gevolgen voor jou zo goed mogelijk op te vangen.

Waarom is een sociaal plan nodig?

Het eerste doel van een sociaal plan is om gedwongen ontslagen te voorkomen. Zijn er wel ontslagen nodig? Dan moet een sociaal plan de gevolgen voor de werknemers verzachten. Een sociaal plan geeft je vooraf zekerheid over je werk, functie, salaris en ontslagvergoedingen.

Wat staat er in een sociaal plan?

In het sociaal plan staan regels waar ING zich bij reorganisaties aan moet houden. Bijvoorbeeld als je op een andere afdeling of plek moet werken. Zo worden vervelende gevolgen voor jou minder vervelend gemaakt, financieel vergoed of voorkomen. Daarnaast kunnen in een sociaal plan afspraken in staan over van werk-naar-werk, ontslagvergoeding, herplaatsing enzovoort.

Hoe komt een sociaal plan tot stand?

Bij ING wordt het sociaal plan afgesproken tussen de werkgever en de vakbonden. Het sociaal plan heeft de status van een cao, dus het is geldig voor alle ING-medewerkers in Nederland.

Jij hebt zelf inspraak over het sociaal plan. De leden van de vakbonden moeten het sociaal plan namelijk goedkeuren op ledenvergaderingen of bij een referendum. Als de leden niet akkoord gaan, dan zal FNV Finance het sociaal plan niet goedkeuren. De werkgever mag niet discrimineren tussen leden en niet-leden. Als het sociaal plan is goedgekeurd, geldt het voor iedereen binnen ING, of je lid bent van een vakbond of niet.