Pensioen

Ben je op zoek naar je pensioenfonds? Of wil je weten hoe je toch pensioen kunt opbouwen als je werkloos bent? Je leest het hier, maar kijk ook op de website van je pensioenfonds voor meer informatie.

Overzicht pensioenfondsen

Een overzicht van de pensioenfondsen voor werknemers in de sector Bouwen & Wonen.

Pensioen bij werkloosheid

Meestal bouw je geen pensioen op als je werkloos bent. Dat is wel het geval als je werkte als schilder of in de bouw, afbouw, mortel- of timmerindustrie. Dan bouw je (onder voorwaarden) in de eerste 6 maanden van je werkloosheid toch (een deel van je) ouderdomspensioen op.

Val jij onder een andere branche en wil je wel pensioen blijven opbouwen? Dan kun je bij de meeste pensioenregelingen de opbouw vrijwillig voortzetten. Je moet dit meestal wel binnen 3 maanden nadat je werkloos bent geworden doen. Wacht hier dus niet te lang mee! Vraag bij je pensioenfonds hoe je dit moet regelen.

Pensioen voor zelfstandig ondernemers

Werk je als zelfstandige? Dan bouw je geen pensioen op. Behalve als je schilder bent of werkt in de afbouw of natuursteen. Werknemers in deze branches zijn verplicht aangesloten bij een pensioenfonds. Als je wel pensioen wilt dan moet je dat zelf regelen. Als zelfstandige heb je wel recht op AOW.

Pensioenconsulenten

Als je FNV-lid bent en pensioen opbouwt bij bpfBOUW, dan kun je gratis je pensioen laten berekenen door een van onze pensioenconsulenten. Je kunt een afpraak maken via ons Contactcenter.