Timo Verbeek, student wijsbegeerte, werkt vanaf de zomer 2017 via Temper. Hij werkt zo’n twee á drie dagen per week via Temper in de horeca en met het geld dat hij verdient, financiert hij zijn studie. "Toen ik in 2017 begon, had ik niet verwacht zoveel uren te maken, maar ondertussen is het mijn grootste bron van inkomen. Ik loop nu door de coronacrisis, flink wat risico, want ik heb ook geen verzekering."
Timo vertelt dat het wel lekker verdienen is via Temper, gemiddeld verdient hij € 15,50 per uur. Maar automatisch delen in de fooienpot is er dan niet bij. "Opdrachtgevers kunnen dat online doen, maar slechts een enkeling doet dat. Een enkele opdrachtgever doet het aan het einde van de dienst en dan is iedereen gelijk en delen ook Temperaars mee in de fooienpot."
Flexibiliteit, beloning en de mogelijkheid om bij verschillende opdrachtgevers te werken waren voor Timo de reden om via Temper aan de slag te gaan. En hij had het prima voor elkaar. Meestal werkte hij voor één grote vaste opdrachtgever en dat combineerde hij met tal van kleinere klussen. In drie jaar tijd werkte hij zo voor ongeveer 70 verschillende opdrachtgevers. En hij deed in feite gewoon hetzelfde werk als de mensen in vaste dienst of die daar via een uitzendbureau werkten.
Maar hoe lekker het in het begin liep, sinds de coronacrisis is alles anders. Timo: "Het aanbod aan klussen is super laag en het tarief is gedaald. Ook worden er nu via Temper veel andersoortige klussen aangeboden. Van magazijnmedewerker tot fruitteling en bezorging. Dat voelt hetzelfde als wanneer je voor een uitzendbureau zou werken. Er is veel onrust onder Temperaars. In de WhatsApp-groepen waar ik in zit is veel ophef over de speciale coronaregeling voor zelfstandigen, over de grens van 1225 uur. Ik red die grens net omdat ik ook veel tijd steek in het reageren op klussen. Voor veel mede-Temperaars is het een ander verhaal. Die redden die 1225 uur per jaar niet."
Temper werkt ook met flexpools. Als een opdrachtgever tevreden is over je kan hij je voor zijn flexpool uitnodigen. Timo zat in 50 flexpools. "Ik had veel opdrachtgevers die tevreden over me waren, ik had daar hard voor gewerkt. Maar opeens bepaalde Temper dat je nog maar in acht flexpools tegelijk mag zitten. Volgens Temper deden ze dat om de band met freeflexers en opdrachtgevers te verbeteren en om nieuwe mensen ook een kans te geven. Maar ik had slechts een maand om de acht te kiezen waar ik in wilde blijven."
"Onderhandelen over het uurtarief voor een klus, nee dat doe ik niet meer", vertelt Timo. Hij vindt dat echt leuk om te doen, maar de keren dat hij dat deed ging de klus aan zijn neus voorbij. "Het lastige aan onderhandelen, is dat als je wordt afgewezen voor een klus, je aanmelding ook uit het systeem wordt gehaald. Je kunt je vervolgens niet meer aanmelden voor die klus. En ik weet ook niet welke invloed het onderhandelen heeft op mijn kansen om een volgende klus te krijgen."
Het Tempersysteem werkt volgens Timo in de hand om je op meerdere klussen tegelijk in te schrijven, ook al zijn die op hetzelfde moment. "Omdat je vaak niet zeker bent of je een dienst krijgt, schrijf je je in op meerdere diensten op dezelfde dag, zeker als het rustig is. Maar als je dan concurreert met 100 tot 130 man op dezelfde klus, ga je er eigenlijk vanuit dat je niet gekozen wordt. Als je de klus wel krijgt en een andere klus waarop je hebt ingeschreven ook dan moet je zelf vervanging regelen en dat is lastig. En lukt dat niet dan riskeer je een boete van € 100,-. Het vervelende is dat Temper werkt met een annuleringstermijn waarbinnen zowel opdrachtgever als opdrachtnemer kunnen afzeggen. Maar de opdrachtgever kan ook pas akkoord kan geven als die termijn al verstreken is. Ze kiezen dan een dag van tevoren iemand en dan moet je ofwel ineens komen opdagen of je moet last minute op zoek naar een vervanger. En je wilt wel een goede want de beoordeling van die vervanger komt op jouw conto."