“Het mooiste aan lesgeven is om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen. Je geeft ze een zetje in de juiste richting en ziet ze vervolgens groeien. Dat geeft enorm veel voldoening. Ook bij mijn werk voor de vakbond haal ik veel voldoening uit het contact met leden. Ik heb vaak goede gesprekken en merk dat ik echt iets kan betekenen op de werkvloer. Hoewel sommige veranderingen lang duren, kun je als vakbondsvertegenwoordiger wel degelijk invloed uitoefenen.”
“Zowel in het onderwijs als bij de vakbond weet je nooit wat de dag zal brengen. Je moet constant improviseren en schakelen. Bij het lesgeven is het vooral een uitdaging om iedere leerling mee te krijgen, vooral degenen die niet gemotiveerd zijn of denken dat ze het niet kunnen. Daarnaast zijn de klassen vaak te groot, waardoor het moeilijk is om iedereen voldoende aandacht te geven.”
“Onderwijs is niet iets waar je op kunt bezuinigen of dat je aan de markt kunt overlaten.”
“Er zijn veel problemen. Sinds 1995 is er veel gedecentraliseerd, waardoor schoolbesturen nu de touwtjes in handen hebben, vaak zonder zelf ooit voor de klas te hebben gestaan. De overheid heeft daarmee de grip op het onderwijs verloren. Er is te veel nadruk op resultaten, zoals examen- en doorstroomcijfers, en dat zorgt ervoor dat docenten afgerekend worden op cijfers in plaats van op de kwaliteit van hun lessen. Daarnaast is de werkdruk enorm hoog. Docenten moeten steeds meer administratie en randzaken doen, terwijl het eigenlijk om het lesgeven zou moeten draaien. Door die werkdruk zie je dat veel jonge collega’s snel afhaken. De instroom in de lerarenopleiding is laag, terwijl veel oudere docenten met pensioen gaan. Dat baart me zorgen.”
“Ik vind het een ontzettend slecht idee. We beweren dat Nederland een kenniseconomie is, gericht op innovatie en ontwikkeling. Waarom bezuinigen we dan juist op onderwijs, de plek waar innovaties beginnen? Ik maak me echt zorgen over wat dit betekent voor de toekomst. Het lijkt soms alsof men denkt dat leraren het wel goed genoeg hebben, maar de realiteit is dat er een enorm tekort aan leraren is, vooral in de armste wijken.”
"Onderwijs is de toekomst van onze kinderen, en daarmee de toekomst van ons land."
“Onderwijs is totaal ongeschikt voor marktwerking. Wat we nu zien, is dat schoolbesturen zelfstandig beslissingen kunnen nemen en bedrijven inhuren om taken uit te voeren, vaak zonder dat die bedrijven enige onderwijservaring hebben. Dit leidt tot situaties waarin geld niet op de juiste plek terechtkomt. Er is ook veel invloed van uit geverijen op schoolboeken, en dan heb je nog het schaduwonderwijs, zoals bijlesbedrijven. Dit zorgt voor ongelijkheid, want niet ieder kind kan zich dat veroorloven. Bovendien worden sommige docenten nu via uitzendbureaus ingehuurd, wat veel duurder is voor scholen.”
“Onderwijs is het fundament van onze samenleving. Hier krijgen kinderen de kans om zich te ontwikkelen. Als dat fundament niet stevig is, kunnen we niet verwachten dat iedereen gelijke kansen krijgt. De publieke sector als geheel is ontzettend belangrijk. Waar zouden we zijn zonder verplegers, postbezorgers, of politieagenten die ons veilig houden? Zonder hen zijn we helemaal niets als samenleving.”
Dit interview is een verkorte versie uit het witboek 'Sterk publiek werk' dat de FNV, AFMP, NPB, MARVER en AOb hebben opgesteld.