Meer uitzendkrachten bij Klantenservice NS krijgen een vaste aanstelling

Door Redactie 24 december 2021

Eind november heeft FNV Spoor NS opgeroepen uitzendkrachten, die via Young Capital bij NS Klantenservice werken, vast in dienst te nemen. Al jaren werken 150 uitzendkrachten op vaste formatieplekken bij de klantenservice van NS.

Meer uitzendkrachten bij Klantenservice NS krijgen een vaste aanstelling

Van meerdere uitzendkrachten loopt tussen nu en eind 2022 de formele “uitzendfase-B” af. Ze werken dan ongeveer 5 ½ jaar als uitzendkracht voor de klantenservice van NS. Dat zou betekenen dat NS afscheid van deze NS collega’s zou moet nemen.

Goed nieuws!

Gisteren heeft NS FNV Spoor laten weten dat, n.a.v. onze oproep, alle uitzendkrachten werkzaam bij de klantenservice van NS in januari 2022 een aanstelling voor onbepaalde tijd aangeboden krijgen. Het gaat om uitzendkrachten die tussen 24 november 2021 en 31 december 2022 uit face B lopen.

Dit is goed nieuws voor deze NS’ers, want dat zijn deze uitzendkrachten zeker! Alleen krijgen ze als uitzendkracht bijvoorbeeld niet alle secundaire arbeidsvoorwaarden die bij NS toegekend worden (zoals de Business Card met Treinvrij abonnement en ook de recente bonus van € 200,00 netto) en het allerbelangrijkste is de grote onzekerheid of je contract wel of niet verlengd gaat worden.

Mooie eerste stap

NS wilde eerst enkele uitzendplekken openzetten voor vaste aanstellingen, waarop alle uitzendkrachten dan zouden mogen solliciteren. Dat was voor FNV Spoor onvoldoende. Deze mensen werken al jaren als Klantenadviseur A/B/C voor NS en hebben hun functioneren aangetoond. Solliciteren op een plek waar je al jaren werkzaam bent en goed gefunctioneerd hebt, is ongepast. Het is mooi dat NS dat nu erkent en deze collega’s eindelijk een vaste aanstelling aanbiedt zonder ze “door een hoepeltje te laten springen”.
FNV Spoor vindt dit een mooie eerste stap om de flexschil binnen de klantenservice van NS, waar veel meer dan 50% van de medewerkers uitzendkracht is, terug te dringen. Het komende jaar zullen we met NS in gesprek gaan om deze flexschil verder terug te dringen.

Lid zijn loont

FNV Spoor complimenteert deze moedige uitzendkrachten. Ondanks hun kwetsbare positie hebben ze zich verenigd en zijn ze voor hun eigen belang opgekomen. Dat begon bij lid worden en resulteerde in een vaste aanstelling. Wij gaan ervanuit dat de collega’s die nog geen lid zijn zich nu ook als lid bij ons aanmelden. Want samen staan we sterk.

Wij wensen jou en jouw dierbaren fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2022. Laten wij samen van 2022 weer een mooi vakbondsjaar maken met positieve resultaten.