De Rek is eruit bij NS

FNV Spoor treedt in overleg met NS

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 4 oktober 2022

Direct en indirect personeel, rijdend en niet rijdend, bij alle werknemers van NS staat het water tot aan en soms zelfs boven de lippen. De rek is er uit! Bijna 2200 vacatures en een exorbitant hoog ziekteverzuim, in een toch al tot op de schil uitgeperste NS, zorgen voor zeer zware diensten en een onbetrouwbare dienstregeling. Daarbij is bij het roostergebonden personeel veel druk op de weekenden ontstaan.

Rijdend personeel lijkt onder het mom van de “bijsturingsnorm” overgeleverd te zijn aan de grillen en eisen van de inzet van Solver. Treinen worden opgeheven, er zijn enorme wachtrijen voor de loketten en internationale treinen die te vol stations voorbij rijden. V&S is sterk onderbezet. Steeds meer werk moet door steeds minder personeel gedaan worden. Dit speelt bij alle bedrijfseenheden van NS, dus ook o.a. op de knopen, kantoorpersoneel en Instandhouding.

NS heeft op ons verzoek de dienstregeling al afgeschaald omdat ze niet het personeel hebben om de oorspronkelijke dienstregeling betrouwbaar uit te voeren en de werknemers niet te overvragen. Maar ook deze stap heeft nauwelijks verbetering opgeleverd voor de werknemers. Sterker nog, de concept roosters zorgen op diverse standplaatsen nu al voor ontzettend veel ophef.

NS nodigt de vakbonden uit

NS heeft de vakbonden uitgenodigd om in gesprek te treden. NS wil oplossingen vinden voor de grote uitdagingen waar het bedrijf en ook haar werknemers voor staan. De Raad van Bestuur wil i.v.m. de geloofwaardigheid van het “product” voor de reizigers en de maatschappij een volgende afschaling voorkomen.

Voorwaarde FNV: Het personeel moet er ook beter van worden

FNV Spoor pakt de handschoen op en zal, zonder garantie op succes, het overleg met NS aangaan.  Uitgangspunt hierbij moet wel zijn dat de werknemers er ook beter van worden. De roosters zullen erop vooruit moeten gaan, de werkdruk moet afnemen en de sociale veiligheid van de werknemers moet gewaarborgd worden.

Op dit moment worden data ingepland voor het overleg. Wij houden jullie op de hoogte zodra er ontwikkelingen zijn.

Met vriendelijke groeten,

Henri Janssen & Karel de Buijzer - Bestuurders FNV Spoor

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.