Stem nu over jouw nieuwe cao RDW

FNV-lid heeft het laatste woord

Door Redactie 30 april 2024

Na een lange periode van onderhandelen zijn FNV Overheid en CNV Overheid het met de RDW eens geworden over een nieuwe cao. We leggen dit onderhandelingsresultaat met een positief advies aan onze leden voor. Enkele hoogtepunten van het onderhandelingsresultaat vind je hieronder.

Looptijd

De nieuwe cao duurt van 1 maart 2024 tot 1 september 2025.

Salarisverhoging

• Per 1 maart 2024 worden de salarissen verhoogd met 2,0% met een bodembedrag van minimaal € 100 op basis van een voltijdsdienstverband.
  • Per 1 juli 2024 worden salarissen verhoogd met 1,0%.
  • Per 1 september 2024 worden de salarissen nogmaals verhoogd met 2,0%.
  • Per 1 maart 2025 worden de salarissen verhoogd met 2,5%.
  • Per 1 augustus 2025 volgt nogmaals een verhoging van de salarissen met 2,5%
  • Tevens ontvangen medewerkers in de maand juli een eenmalige vergoeding van € 700 bruto op basis van een fulltime dienstverband. Bij een parttime dienstverband wordt het bedrag naar rato berekend.

Reiskostenvergoeding

• Voor woon-werkverkeer: per 1 maart 2024 zal de vergoeding per kilometer worden verhoogd tot het fiscaal maximum van € 0,23 netto per kilometer.
  • Voor zakelijke kilometers: per 1 maart 2024 zal de vergoeding voor zakelijke kilometers worden verhoogd naar € 0,38 per kilometer. Hiervan zal € 0,23 netto en € 0,15 bruto worden uitbetaald.

Duurzame inzetbaarheid

• Aan de cao wordt toegevoegd dat de medewerkster die klachten ervaart wegens menstruatie/menopauze, die van invloed zijn op haar inzetbaarheid op de werkvloer, bij de werkgever kan verzoeken om een maatwerkoplossing rondom haar inzetbaarheid. Dit naast extra aandacht voor dit thema.
  • Tevens is er extra aandacht voor het thema werkdruk. Met de vakbonden wordt een werkgroep ingesteld die de uitkomsten van een al lopende pilot naar werkdruk gaat bespreken.
  • In het personeelssysteem van de RDW wordt als extra buitengewone verlofsoort ‘lief- en leeddagen’ opgenomen. Dit buitengewoon verlof kan worden ingezet voor buitengewoon verlof bij belangrijke levensgebeurtenissen. Het maximaal aantal dagen voor dit buitengewoon verlof bedraagt 2 dagen per kalenderjaar.

GIB

De tijdelijke GIB-regeling wordt verlengd tot 1 juli 2026 en eindigt per die datum in de nu bestaande vorm. Er komt een gezamenlijke studie naar alternatieven voor de GIB-regeling, waarbij de betaalbaarheid als aspect wordt meegenomen.

Wil je alle afspraken lezen?

Bekijk het onderhandelingsresultaat