Ontslag tijdens zwangerschap

Dit zijn je rechten

Ontslagen worden omdat je zwanger bent, is niet toegestaan. Je hebt sowieso extra ontslagbescherming: je mag niet ontslagen worden vanaf dag 1 van je zwangerschap tot en met 6 weken, nadat je na je verlof weer aan het werk bent gegaan.

Ontslagverbod

Je werkgever heeft een ontslagverbod tijdens

• Je zwangerschap.
  • Je zwangerschaps- en bevallingsverlof.
  • De eerste 6 weken, nadat je weer bent gaan werken na je verlof.

​Is je werkgever toch van plan om jou te ontslaan in deze periode, neem dan contact op met de FNV. Alleen in een paar situaties mag je werkgever afwijken van het verbod, bijvoorbeeld bij ontslag op staande voet of bij faillissement.

Tijdelijk contract

Als je tijdelijke contract afloopt tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof, dan hoeft je werkgever je contract niet te verlengen. Je krijgt wel doorbetaald tijdens je verlof (minstens 16 weken).

Wordt je contract niet verlengd, dan kun je een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen bij het UWV. Als je werkgever je eerder schriftelijk of mondeling een contractverlenging heeft beloofd, dan mag je werkgever daar niet zomaar op terugkomen. Doet je werkgever dat toch, dan kun je de FNV inschakelen voor juridisch advies.

Ontslag nemen

Je kunt altijd zelf ontslag nemen. Als je 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof wilt, let dan goed op je ontslagdatum.

Let op: Je hebt alleen recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof, als je uitgerekende bevallingsdatum binnen 10 weken na je ontslagdatum valt. Het UWV betaalt jou dan door tijdens je verlof. Neem je ontslag eerder dan 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je geen recht meer op betaald verlof.

Reken goed uit wanneer je je ontslag laat ingaan en denk aan je opzegtermijn. Meld je ontslag zo snel mogelijk bij het UWV en vraag naar de voorwaarden.

Let op: Als je zelf ontslag neemt, dan heb je geen recht op een WW-uitkering!

Stoppen met werken

Stoppen met werken is een optie als je een kind krijgt. Bedenk wel dat je geen recht op een uitkering hebt als je stopt met werken. Je hebt dan geen inkomen meer.

Als je nog niet wilt kiezen, overleg dan met je werkgever of je een tijd onbetaald verlof kunt opnemen. Of bespreek de mogelijkheden om minder te gaan werken.

Als je ervoor kiest om te stoppen met werken, kan het lastig zijn om daarna weer een passende baan te vinden. Ook bouw je in deze periode geen pensioen op.

Ontvang relevante tips tijdens je zwangerschap

Meld je aan voor onze adviesmails over zwangerschap & werk.

Aanmelden voor tips

Meld je aan voor onze adviesmails over zwangerschap & werk.

Aanmelden voor tips

Brochure zwanger of jonge ouder

Als werkende zwangere of jonge ouder moet je een hoop regelen. Zeker als je de zorg voor je kind(eren) en je werk soepel wil blijven combineren. Om jou en je partner te helpen in deze toch al drukke periode, hebben we in deze brochure voor jou op een rij gezet:

• Wat je allemaal moet regelen vanaf het moment dat je zwanger bent
  • Wanneer je deze zaken het beste kan regelen
  • Welke extra rechten je als zwangere en jonge ouder hebt
  • Wat de FNV voor je kan betekenen in deze mooie, maar drukke periode

Na het downloaden van onze brochure ontvang je een mail van ons met daarin ook een handige voorbeeldbrief voor het aanvragen van minder arbeidsduur. Dit voor het geval jij of je partner (tijdelijk) minder willen werken na de bevalling.

Samen voor een gelijkwaardige werkvloer

Vrouwen op de werkvloer hebben nog te vaak te maken met ongelijkwaardige en/of onveilige situaties. Deze problemen voelen misschien individueel aan, maar ze hebben een gezamenlijke aanpak nodig. De FNV is er klaar voor om serieuze verandering teweeg te brengen, samen met jou.

Lees hier meer

Lees hier meer

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden