Adoptie- en pleegzorgverlof

Als je een kind adopteert of een pleegkind in huis neemt, heb je recht op 6 weken betaald verlof. Zo kun je aan elkaar wennen. Je werkgever vraagt hiervoor een uitkering aan bij het UWV. Beide ouders kunnen dit verlof aanvragen. Je werkgever mag het verlof niet weigeren.

Zelf kiezen wanneer het verlof ingaat

Je hoeft de 6 weken verlof niet achter elkaar vrij te nemen. In overleg met je werkgever mag je het verlof verspreid over 26 weken opnemen. Je mag het verlof laten ingaan vanaf 4 weken voor de dag dat je pleegkind of adoptiekind bij jullie in het gezin komt, tot 22 weken erna. Wanneer je ziek bent tijdens het adoptie- en pleegzorgverlof, loopt het verlof gewoon door.

Geen verlof bij adoptie van stiefkind

Als je je stiefkind adopteert, krijg je geen adoptieverlof. Je mag het verlof namelijk niet aanvragen, als je kind al langer dan 16 weken bij jullie in het gezin woont. Ouderschapsverlof mag je wel opnemen.

Ook nog recht op ouderschapsverlof

Het verlof is vrij kort om aan elkaar te kunnen wennen. Je kunt daarom na 6 weken ook nog ouderschapsverlof aanvragen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector