Arbeidstijdverkorting & Arbeidsduurverkorting

Bij Arbeidstijdverkorting (atv) of Arbeidsduurverkorting (adv) werk je iedere week meer uren dan in je contract staat. Volgens je contract werk je bijvoorbeeld 38 uur per week, maar in werkelijkheid werk je 40 uur per week. Je bouwt dan 2 adv-uren per week op. De extra gewerkte uren neem je op een ander moment weer op als verlof. Hoe en wanneer je dat doet, spreek je af met je werkgever.

Download de brochure Arbeidstijdenwet

Wat is het verschil tussen Arbeidstijdverkorting & Arbeidsduurverkorting

In geen enkele wet staat dat je recht hebt op Arbeidstijdverkorting of Arbeidsduurverkorting. Zelf arbeidstijdverkorting aanvragen bij je werkgever is dan ook in principe niet mogelijk. Als je recht hebt op arbeidstijdverkorting of arbeidsduurverkorting, dan is dat omdat het in je cao is afgesproken. Atv of adv kan in twee vormen worden afgesproken:

1. Zo kan in de cao staan dat je arbeidsduur bij een voltijds dienstverband teruggaat van bijvoorbeeld 40 uur naar 36 uur, maar dat de beloning gelijk blijft. Dit heet een zuivere arbeidsduurverkorting (adv). De werkweek wordt ingekort; je bent dan bijvoorbeeld iedere week een middag vrij.
  2. Het kan ook zo zijn dat de arbeidsduur bij jouw voltijds dienstverband op 40 uur blijft staan, en dat je arbeidsduurverkorting vorm krijgt met zogenoemde adv-dagen. Bij een gelijkblijvend inkomen heb je hierdoor dus extra, betaalde vrije dagen. Deze variant noemen we in de praktijk vaak arbeidstijdverkorting of atv. Je werkgever kan deze atv-uren in het rooster verwerken, of je kunt ze zelf opnemen. Zulke afspraken over deze vorm van arbeidstijdverkorting staan in je cao of bedrijfsregeling.

Meer weten over arbeidstijden?

In de Arbeidstijdenwet staan vaste afspraken over het aantal uur dat je per dag en week mag werken en hoeveel rusttijd je moet nemen. Wil je weten wat precies jouw rechten en plichten zijn op het gebied van arbeidsduur? Download dan onze brochure.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.