Zorgen voor een goede werk-privébalans

Een goede werk-privébalans betekent dat je genoeg tijd en energie hebt voor je werk en persoonlijke leven. Waarom is het zo belangrijk om balans te vinden tussen werk en privé?

Voorbeeldbrief 'Aanpassing arbeidsduur'

Wat is werk-privébalans?

Werk-privébalans is de verdeling van tijd en energie tussen je werk en persoonlijke leven. Bij een goede werk-privébalans voel je je ontspannen en gezond. Dit zorgt er niet alleen voor dat je goed presteert op je werk, maar ook geniet van je vrije tijd. Je hebt naast je werk voldoende tijd voor zelfzorg, ontspanning en activiteiten waar je blij van wordt.

Oorzaken verstoorde werk-privébalans

Soms wordt de werk-privébalans verstoord. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

Heb je eigenlijk te veel werk voor te weinig werktijd? En ben je overmatig vermoeid aan het einde van een werkdag? Dan is je werkdruk mogelijk ongezond hoog. Doe de sneltest werkdruk en krijg direct een signaal.

Doe de FNV Sneltest Werkdruk

Er staan een paar belangrijke deadlines op je takenlijst. Omdat je deze wilt halen, wordt de werkdruk steeds hoger. Hierdoor voel je je misschien verplicht om over te werken.

We zijn via onze laptop en smartphone altijd verbonden met e-mail, sociale media en andere communicatiemiddelen. Hierdoor vervaagt de grens tussen werk en privé steeds verder. Dit kan het moeilijk maken om (buiten kantoortijden) echt los te komen van je werk.

Vind je het moeilijk om ‘nee’ te zeggen wanneer er een extra verzoek van een collega of leidinggevende komt? Dan kan dit ertoe leiden dat je over je eigen grenzen gaat. Vervolgens doe je meer werk dan je eigenlijk aankan. Vanwege die drukte heb je ook minder tijd om te ontspannen.

De mogelijke gevolgen van een verstoorde werk-privébalans

Als je werk-privébalans voor een langere tijd is verstoord, kan dit gevolgen hebben:

Wanneer werk en privé niet meer in balans zijn, kan dit leiden tot klachten zoals stress, vermoeidheid, een slechte weerstand of slaapproblemen.

Als je niet voldoende ontspanning krijgt, is de kans groot dat je werk en je privéleven hieronder lijden. Op je werk maak je sneller fouten, ben je niet gemotiveerd of geconcentreerd. Misschien heb je ook minder tijd voor je hobby’s en je sociale leven.

Langdurige overbelasting kan ernstige gevolgen hebben voor je mentale (en fysieke) gezondheid. Er is kans dat je in een burn-out belandt.

Burn-out klachten zijn vaak lastig te herkennen. Daarom is het belangrijk om ze op tijd te signaleren. Voel je je al een tijd gestrest of merk je dat iemand in je omgeving het moeilijk heeft zonder dat diegene het doorheeft? Maak je vermoedens dan kenbaar. Wil je weten hoe je dit kunt doen? We staan voor je klaar met onze kennis.

Checklist burn-out herkennen

Hoe kunnen werkgevers bijdragen aan een goede werk-privébalans?

De balans tussen werk en privéleven is een veelbesproken onderwerp. Vaak wordt er aandacht besteed aan wat werknemers zelf kunnen doen. We verschuiven die focus en kijken wat er vanuit werkgevers mogelijk is. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het vinden van die balans.

Als je flexibel werkt, werk je op een manier die jij prettig vindt. Dit betekent dat je als werknemer bijvoorbeeld bepaalt wanneer, waar en hoeveel uren je werkt. Via de Wet flexibel werken (Wfw) zijn hierin verschillende mogelijkheden.

Als je dagelijks veel reistijd hebt, kan de mogelijkheid tot hybride werken een voordeel zijn. Je bespaart hierdoor reistijd én kan je dag anders indelen.

Werkgevers moeten de werk-privébalans bespreekbaar maken. Waar heb jij als medewerker behoefte aan? Wat zijn de uitdagingen? Vervolgens kijken jullie samen naar oplossingen.

Je hebt als werknemer recht op verschillende soorten verlof. Zo kun je bijvoorbeeld vakantiedagen, bijzonder verlof of onbetaald verlof opnemen. Maak hier gebruik van!

Voorbeeldbrief aanpassing arbeidsduur

Wanneer je meer, minder of flexibeler wilt gaan werken kun je een verzoek indienen bij je werkgever. Op de pagina ‘Wet flexibel werken’ vind je alle informatie over je rechten daarop. Een voorbeeldbrief voor de aanpassing van je arbeidsduur kun je hier downloaden.

Meer over het indienen van een verzoek

Verder advies

Heb je vragen? Stel ze aan ons Arbo-Adviespunt.

Vraag stellen

Heb je vragen? Stel ze aan ons Arbo-Adviespunt.

Vraag stellen

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict