Staken: wat houdt het in?

Als praten met de werkgever niet meer helpt, dan mag er actie worden gevoerd. Staken is een heftige vorm van gezamenlijke actie. Werknemers leggen samen tijdelijk het werk neer of voeren hun werk niet op de normale manier uit. Ze doen dit meestal voor betere arbeidsvoorwaarden of een beter loon.

Waarom zou ik gaan staken?

Een staking is een manier voor werknemers om druk uit te oefenen op de werkgever. De FNV organiseert een staking als laatste vorm van protest om de wensen van de werknemers te steunen.

Voor betere arbeidsvoorwaarden

Je staakt als werknemer meestal voor een beter loon, betere arbeidsvoorwaarden of omdat de cao-onderhandelingen stuk zijn gelopen. Of voor een goed en eerlijk sociaal plan bij een reorganisatie. Maar soms ook, omdat je het niet eens bent met plannen van je werkgever, of met maatregelen van de regering die invloed hebben op je arbeidsvoorwaarden.

Kan ik als niet-lid ook staken?

Ook als je geen lid bent van een vakbond kun je staken. De officiële aankondiging van de staking in je bedrijf is voor alle werknemers en niet alleen voor vakbondsleden. Maar alleen vakbondsleden hebben recht op een stakingsuitkering, of rechtsbijstand van de bond.

Geen stakingsuitkering?

Niet-leden krijgen geen stakingsuitkering. Maar als je lid wordt voordat je gaat staken, krijg je wel een stakingsuitkering. Je moet dan wel een verklaring ondertekenen dat je minimaal 1 jaar lid blijft. Doe je dat niet, dan moet je de stakingsuitkering terugbetalen.

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.