Staken en gedragsregels

Tijdens een staking gelden bepaalde regels voor werknemers en werkgevers. Zo mag er geen geweld gebruikt worden en is bedreiging niet toegestaan. Ook mag het werk van stakers niet gedaan worden door niet-stakende collega's of uitzendkrachten.

Gedragsregels

Tijdens de staking moeten actievoerders zich aan de instructies van de FNV-bestuurders en actieleiders houden. Dit betekent dat je redelijke opdrachten en vragen moet opvolgen. Anders wordt het een chaos. Ook zijn de FNV-bestuurders en actieleiders ervoor verantwoordelijk dat alles goed gaat.

Geen geweld en vernieling

Geweld tegen personen en vernieling van andermans eigendommen, zoals productiemiddelen, gebouwen of auto's, zijn verboden. Bespreek activiteiten eerst met de actieleiders of de FNV-bestuurders.

Bedreiging door werkgever

Werkgevers mogen in redelijkheid maatregelen nemen om de gevolgen van een staking te beperken. Maar het bedreigen van actievoerende werknemers valt daar natuurlijk niet onder en mag niet.

Meld misstanden

Doet je werkgever dit toch, informeer dan meteen de actieleider op het bedrijf of je FNV-bestuurder. Samen met de vakbondsjuristen wordt dan een geschikte reactie opgesteld.

Onderkruipersverbod

Door het zogenaamde onderkruipersverbod mogen werkgevers het werk van stakers niet laten doen door uitzendkrachten. Als dit toch gebeurt, informeer dan de FNV-bestuurder. Die vraagt eventueel de Inspectie SZW (vroeger Arbeidsinspectie) om hulp.

Werkwilligen

Sommige collega's zullen niet aan de staking mee willen doen. Zij worden werkwilligen genoemd. De werkgever zal natuurlijk proberen zoveel mogelijk werkwilligen aan zijn kant te krijgen en te houden. Stakers zullen proberen zoveel mogelijk werkwilligen over te halen aan de actie mee te doen. Hierbij mag je collega's die willen werken niet in de weg zitten door bijvoorbeeld een blokkade.

Werk weigeren?

Het kan zijn dat de werkgever aan werkwilligen vraagt om het werk van stakers over te nemen. Werkwilligen mogen dit weigeren, zonder dat dit als staken wordt gezien. Werkwilligen kunnen (net als uitzendkrachten) niet gedwongen worden om het werk van stakers over te nemen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict