Tijdens een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek bespreek je met je leidinggevende hoe het gaat op je werk. Heb je nog plezier in je werk en ga je goed om met je collega’s? Doe je je werk goed? Bekijk onze tips voor het gesprek, dan kun je je goed voorbereiden. Niet eens met het verslag van je functionerings- of beoordelingsgesprek? Download dan onze voorbeeldbrief en stuur deze als reactie naar je werkgever.
Download de voorbeeldbriefIn een functioneringsgesprek bespreek je met leidinggevende je werk van dit moment en mogelijke problemen hierin. Zoals je persoonlijke inzet en de sfeer. Ook bespreek je hoe je met je collega's omgaat en de situaties op het werk. Mogelijk bekijk je wat er nodig is om dingen te verbeteren of te veranderen in de toekomst.
In een beoordelingsgesprek geeft je leidinggevende een oordeel over hoe jij je werk in de afgelopen periode hebt gedaan. Voor het gesprek moet jij weten wat je leidinggevende met je wil bespreken. Soms heeft de beoordeling gevolgen voor je salaris of contract. In je cao of bedrijfsregeling staat vaak waarop je werkgever je mag beoordelen. Vraag vóór het gesprek deze regeling op bij je werkgever.
Een gesprek komt van 2 kanten. Dus het is heel belangrijk dat ook jij je goed voorbereidt op het gesprek. Bekijk onze tips hieronder.
Heb je al eerder een gesprek gehad? Lees dan het verslag van de vorige keer goed door. Denk na over de volgende punten:
Er komt natuurlijk wel een verslag van het gesprek. Maar maak zelf ook aantekeningen, dan kun je die afspraken controleren.
Heel vervelend als het gesprek niet goed verloopt. Het kan natuurlijk zijn dat je leidinggevende kritiek heeft op je werk. En dat je het er helemaal niet mee eens bent. Probeer rustig te blijven en leg uit waarom je het niet eens bent. Ben je het niet eens met het verslag? Bekijk dan 'Niet eens met het verslag van je functioneringsgesprek?'
Je bent het niet eens met het verslag van je functionerings- of beoordelingsgesprek. Stuur dan zo snel mogelijk een schriftelijke reactie aan je werkgever. Daarin moeten goede redenen staan waarom je het niet eens bent met het verslag.
Kom je er na het versturen van deze brief toch niet uit met je werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, wij kunnen je helpen bij je vervolgstap.
Naar Service & ContactKom je er na het versturen van deze brief toch niet uit met je werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, wij kunnen je helpen bij je vervolgstap.
Naar Service & ContactDe FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.
Statistische cookies
:Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.
Marketing cookies
:Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.