Belasting pensioen

Pensioen is een vorm van uitgesteld loon. De premie waarmee je spaart voor je pensioen, wordt elke maand van je brutoloon ingehouden. Over deze premie betaal je nog geen belasting. Pas als je met pensioen gaat, wordt er belasting ingehouden op je pensioenuitkering. Hieronder lees je de belangrijkste informatie over belasting en pensioen.

Voordat je met pensioen gaat

Meestal is het zo dat de werkgever 2/3 van de totale pensioenpremie betaalt en de werknemer 1/3. De pensioenpremie die je zelf betaalt, gaat niet van je nettoloon af maar van je brutoloon. De bijdrage van je werkgever is voor de Belastingdienst geen loon en wordt daarom niet belast. Op deze manier betaalt de Belastingdienst in feite mee aan je pensioen. Het deel van je inkomen dat je jaarlijks opzijzet voor je pensioen, heet de jaarruimte. Hoe groot dit is, krijg je inzichtelijk met een jaarruimte berekening. Jouw jaarruimte berekenen doe je eenvoudig op de site van belastingdienst.

Mijn pensioen checklist

Natuurlijk is het fijn om zeker te weten dat je pensioen goed geregeld is. Kijk daarom eens hoe jouw pensioen er uitziet, zodat je weet waar je aan toe bent. Met de 'mijn pensioenchecklist' ontdek je bijvoorbeeld welke pensioenregeling jij hebt. Ook kom er je erachter welke tien punten jouw aandacht verdienen.

Download de checklist

Als je met pensioen gaat

Als je met pensioen gaat, betaal je wel inkomstenbelasting over de pensioenuitkering die je dan krijgt. Hiervoor geldt vanaf je AOW-gerechtigde leeftijd een lager tarief. Daardoor houd je bij hetzelfde bruto-inkomen meer over dan wanneer je eerder met pensioen gaat. Ook kom je in aanmerking voor een aantal heffingskortingen. Ga je al voor je AOW-gerechtigde leeftijd met pensioen? Dan betaal je tot die tijd het normale tarief aan inkomstenbelasting.

Heffingskortingen bij belasting pensioen

Naast de zogenoemde algemene heffingskorting, kom je misschien in aanmerking voor de ouderenkorting en de alleenstaande-ouderenkorting. Dat zijn ook allebei heffingskortingen. Door heffingskortingen hoef je minder pensioen belasting te betalen.

FNV Belastingservice: gratis hulp bij inkomstenbelasting

Als FNV-lid kun je tijdens maar ook voor en na de aangifteperiode (van 1 maart tot 1 mei) terecht bij onze Belastingservice (gratis voor leden). Van 1 maart tot 1 mei helpen wij je met je aangifte inkomstenbelasting. Verder helpen we je het hele jaar door met o.a. het invullen van nagekomen belastingaangiften, aanvragen of wijzigen van de voorlopige aangifte, aanvragen van toeslagen en het maken van bezwaarschriften.

Wil je meer weten over pensioen?

Pensioen is een complex onderwerp. Daarom kunnen we ons goed voorstellen dat jij vragen hebt. In de FAQ over het nieuwe pensioenstelsel vind je antwoorden op veel gestelde vragen. Is er nog iets onduidelijk? Neem dan gerust contact op, want ons team staat voor je klaar!

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade