Pensioen en belasting

Pensioen is een vorm van uitgesteld loon. De premie waarmee je spaart voor je pensioen, wordt elke maand van je brutoloon ingehouden. Over deze premie betaal je nog geen belasting. Als je met pensioen gaat, wordt er pas belasting ingehouden op je pensioenuitkering.

Voordat je met pensioen gaat

Meestal is het zo dat de werkgever 2/3 van de totale pensioenpremie betaalt en de werknemer 1/3. De pensioenpremie die je zelf betaalt, gaat niet van je nettoloon af maar van je brutoloon. De bijdrage van je werkgever is voor de Belastingdienst geen loon en wordt daarom niet belast. Op deze manier betaalt de Belastingdienst in feite mee aan je pensioen.

Als je met pensioen gaat

Als je met pensioen gaat, ga je wel belasting betalen over de pensioenuitkering die je voortaan krijgt. Hiervoor geldt een lager tarief. Daardoor houd je van je bruto-inkomen meer over dan vóór je pensioenleeftijd. Ook kom je in aanmerking voor een aantal kortingen.

Heffingskortingen

Naast de zogenoemde algemene heffingskorting, kom je misschien in aanmerking voor de ouderenkorting en de alleenstaandeouderenkorting. Dat zijn ook allebei heffingskortingen. Door heffingskortingen hoef je minder belasting te betalen.

Hulp bij inkomstenbelasting

Als FNV-lid kun je tijdens maar ook voor en na de aangifteperiode (1 maart tot 1 mei) bij ons terecht. Van 1 maart tot 1 mei helpen wij je met je aangifte inkomstenbelasting. Verder helpen we je het hele jaar door met o.a. het invullen van nagekomen belastingaangiften, aanvragen of wijzigen van de voorlopige aangifte, aanvragen van toeslagen en maken van bezwaarschriften.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict