Dekkingsgraad pensioenfondsen

De dekkingsgraad laat zien of het pensioenfonds genoeg geld heeft om alle pensioenen nu en in de toekomst te betalen. Als de dekkingsgraad lange tijd te laag is, heeft het pensioenfonds uiteindelijk niet genoeg geld om de pensioenen helemaal uit te betalen. Lees hieronder meer over de berekening en ontdek hoe jouw pensioenfonds ervoor staat.

Hoe wordt de pensioenfondsen dekkingsgraad berekend?

De dekkingsgraad wordt berekend door het geld dat het pensioenfonds nu in de kas heeft, te delen door het geld dat het fonds nu én in de toekomst moet uitbetalen aan pensioenuitkeringen. De dekkingsgraad wordt uitgedrukt in een percentage.

Wat gebeurt er bij een te lage dekkingsgraad?

Als de dekkingsgraad langere tijd onder de grens van 105% komt, kan het pensioenfonds bijvoorbeeld besluiten om de premie te verhogen. Ook kan het pensioenfonds besluiten om de lopende pensioenuitkeringen niet te indexeren. Indexeren betekent dat de pensioenen stijgen. Bijna elk jaar worden de prijzen van onder andere boodschappen, wonen en zorg hoger. Om dit allemaal te kunnen blijven betalen, zou je (pensioen)inkomen ook moeten meegroeien.

Mijn pensioen checklist

Natuurlijk is het fijn om zeker te weten dat je pensioen goed geregeld is. Kijk daarom eens hoe jouw pensioen eruitziet, zodat je weet waar je aan toe bent. Met de 'mijn pensioen checklist' onderzoek je de dekkingsgraad van je huidige pensioenfonds. Ook kom je erachter welke tien punten jouw aandacht verdienen.

Download de checklist

Huidige situatie dekkingsgraad pensioen

Veel pensioenfondsen kampten jaren met een te lage dekkingsgraad. Er werd bijna niet meer geïndexeerd. In juni 2019 sloten vakbonden, werkgevers en de politiek het pensioenakkoord. Onderdeel van het akkoord is dat dat de rekenregels, en daarmee de dekkingsgraad zoals we die nu kennen, verdwijnen. Zo kunnen de pensioenen eerder stijgen. Voor de uitwerking van alle afspraken uit het pensioenakkoord is een tijdspad vastgesteld. Dit zorgt ervoor dat pensioenfondsen vanaf 1 juli 2023 over mogen stappen op de nieuwe regels.

Zolang we nog in het huidige stelsel zitten, gelden er nog strenge regels om te mogen indexeren. Wel zijn de indexatieregels sinds 2022 wat versoepeld, zodat fondsen eerder mogen indexeren. Het is dan aan het pensioenbestuur om een indexatiebesluit te nemen, als er geïndexeerd kan worden. Daarbij geldt dat ze de belangen van alle deelnemers, werkenden, werkzoekenden én gepensioneerden goed afwegen. Door deze versoepeling hebben veel pensioenfondsen kunnen indexeren.

Hoe staat mijn pensioenfonds ervoor?

De dekkingsgraad kun je opvragen bij je pensioenfonds. Hoe hoger de dekkingsgraad, hoe groter de kans dat je pensioen op een goede manier wordt geïndexeerd. Dat is belangrijk om te weten als je te maken hebt met mogelijke waardeoverdracht van een eerder opgebouwd pensioen. Of als je zelf kunt kiezen waar je jouw pensioen wil onderbrengen.

Dekkingsgraad pensioenfondsen overzicht

Online vind je een volledig dekkingsgraad pensioenfondsen overzicht van alle Nederlandse pensioenfondsen. De lijst geeft de meest actuele gepubliceerde dekkingsgraad en beleidsdekkingsgraad weer. Deze lijst is actueel, omdat de data wekelijks wordt bijgewerkt.

Heb jij een pensioenregeling bij een bedrijfstakpensioenfonds? In het overzicht vind je ook de pensioenfondsen dekkingsgraad per branche. Bijvoorbeeld de dekkingsgraad van het pensioenfonds voor de detailhandel en de dekkingsgraad van het pensioenfonds voor zorg en welzijn.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade