Schorsing of non-actief

Als je geschorst bent of op non-actief bent gesteld, dan mag je niet komen werken. Dat is voor een bepaalde periode en je werkgever moet er een hele goede reden voor hebben. Je zit dus thuis, maar je krijgt in principe wel je loon. Ben je het niet eens met de schorsing? Laat dit schriftelijk weten aan je werkgever door middel van een brief.

Voorbeeldbrief Schorsing of non-actief

Schorsing of non-actiefstelling?

Een schorsing kan op twee manieren worden gebruikt. Aan de ene kant kan een schorsing dienen als ordemaatregel of tijdens de onderzoeksperiode voorafgaand aan een ontslag op staande voet.

Aan de andere kant kan schorsing worden gebruikt als straf bij ongewenst gedrag. Schorsing als straf wordt niet veel gebruikt. Vaker wordt gekozen voor een waarschuwing.

De Hoge Raad heeft bepaald dat een schorsing voor de rekening van jouw werkgever komt. Ook als je zelf aanleiding hebt gegeven tot de schorsing. Jouw werkgever moet jouw loon dus doorbetalen tijdens de schorsing. Het kan zijn dat er afwijkende afspraken staan in je arbeidsovereenkomst of cao.

Ben je het niet eens met je schorsing of dat je op non-actief bent gesteld? Laat dit dan schriftelijk aan je werkgever weten. 

Vermeld in je reactie in ieder geval de volgende punten:

  • Je bezwaren tegen de schorsing of non-actiefstelling.
  • Dat je beschikbaar bent om weer te komen werken.
  • Dat je aanspraak wilt maken op doorbetaling van je loon.
  • Dat je graag een reactie van je werkgever wilt op je bezwaar.

Een voorbeeldbrief kun je eenvoudig via het formulier op deze pagina aanvragen.

Hulp van de FNV bij je reactie

Heb je vragen over de beste vervolgstap in jouw situatie? Of kom je er niet uit met je werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Naar Service & Contact

Heb je vragen over de beste vervolgstap in jouw situatie? Of kom je er niet uit met je werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Naar Service & Contact

Conflict met je werkgever? De FNV staat je bij!

  • Ondersteuning bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Advies bij schorsing
  • Hulp bij officiële waarschuwing
  • Informatie over jouw rechten bij ontslag nemen of krijgen
  • Luisterend oor met de vertrouwenstelefoon
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.