Bas van Weegberg

Lid Dagelijks Bestuur

Bas van Weegberg (1996) is lid van het dagelijks bestuur van de FNV sinds 2021. Hij zet zich in voor de publieke sector, klimaat, wonen, leven lang ontwikkelen en beroepsonderwijs en een inclusieve arbeidsmarkt. ''Een daadwerkelijk rechtvaardige samenleving die werkt voor iedereen is mogelijk, als we ons verenigen en ervoor vechten. Vanuit die overtuiging bouw ik iedere dag aan een strijdbare, eigentijdse vakbond.''

Eerder was Bas voorzitter van FNV Young & United. Hij is opgeleid als bestuurskundige en arbeidsjurist.

Publieke sector, klimaat en wonen

Zonder de mensen gaat het niet gebeuren. Daarom werken we aan een eerlijke transitie naar een groene economie, waarin de belangen van onze leden centraal staan. Onze kijk hierop beschrijven we in de recent vastgestelde visie op klimaatbeleid.

Ook andere maatschappelijke opgaven zoals de wederopbouw van sterke publieke diensten en het oplossen van het enorme tekort aan betaalbare woningen beginnen en eindigen bij de mensen die het doen. In ruil vragen zij slechts waardering, zekerheid en zeggenschap over hun werk en inkomen. Het is hoog tijd dat werkgevers en politiek in hun kwaliteit van werk investeren!

Leven lang ontwikkelen en beroepsonderwijs

Ruimte krijgen voor scholing en ontwikkeling is geen vanzelfsprekendheid. Bijvoorbeeld mensen met een flexcontract of uitkering lopen aan tegen barrières bij hun werkgever of uitkeringsinstantie. De FNV knokt voor goede en toegankelijke scholingsregelingen en de juiste ondersteuning om er gebruik van te maken.

Het beroepsonderwijs is een fundament van onze samenleving en verdient alle waardering. De waarde laten zien is nodig om voldoende vakmensen op te leiden voor goede banen. Daar hoort bij dat er genoeg stages zijn, mét fatsoenlijke vergoeding en begeleiding.

Inclusieve arbeidsmarkt

Gelijkwaardigheid is de grondslag voor vakbondswerk. Daarom zetten we alles op alles voor het uitbannen van discriminatie en racisme, ook op de arbeidsmarkt. Of het nou gaat om achtergrond, gender of seksuele oriëntatie, handicap, leeftijd of welke andere vorm van uitsluiting dan ook.

Werk is belangrijk, maar is niet alles in het leven. Bas maakt zich hard voor goede kinderopvang voor iedereen en maatschappelijke verlofregelingen die toegankelijk zijn ongeacht hoeveel je verdient.

Nevenfuncties

• Voorzitter Algemene Centrale Overheidspersoneel (ACOP)

• Lid dagelijks en algemeen bestuur SBB

• Lid Sociaal-Economische Raad (SER)