Internationaal Werk door FNV-leden

Sluit jij je ook aan?

Internationale solidariteit is een belangrijke kernwaarde van de FNV. Bovendien zijn veel werkplekken in Nederland onlosmakelijk verbonden met de rest van de wereld. Daarom is het voor de FNV belangrijk om wereldwijd voor vakbondsrechten op te komen. FNV-leden spelen een belangrijke rol in dit internationale vakbondswerk. Ben jij ook grenzeloos solidair? Sluit je aan!

Vakbondswerk stopt niet bij onze landsgrenzen

Actief worden via internationale werkgroepen

Hoe kun je internationaal actief worden via FNV? Simpel: via de sector of het netwerk waar je lid van bent. Ieder netwerk en sector van de FNV kent een werkgroep internationale solidariteit of internationale zaken (de zogenaamde WIS of WIZ). Dit zijn werkgroepen van FNV-leden die meedenken over de internationale prioriteiten van de sector/het netwerk en houden zich bezig met het ontwikkelen van internationale vakbondsprojecten met vakbondscollega’s van over de grens.

Sectoroverstijgende commissies

De verschillende WIS/Z-en leveren weer afgevaardigden aan de zogenaamde sectoroverstijgende commissie internationale projecten (SCIP). Deze commissie gaat over internationale vakbondsprojecten die voor meerdere sectoren van belang zijn. Ook zijn er nog twee internationale sectoroverstijgende commissies in het Ledenparlement van FNV:

Regio’s en aangesloten bonden

Dan bestaan er nog internationale werkgroepen die zich met specifieke regio’s bezighouden. Zoals de MENA werkgroep en de Sub Sahara-Afrika werkgroep. Ook de aangesloten FNV bonden, zoals de Aob en de Politiebond leveren een bijdrage aan internationaal vakbondswerk.

FNV’s Solidariteitsfonds

Een van de belangrijke activiteiten van FNV’s internationale ledengroepen is het ontwikkelen en uitvoeren van vakbondsprojecten met collega’s over de grens. Deze worden gefinancierd uit FNV’s Solidariteitsfonds. Jaarlijks worden er tientallen projecten ontwikkeld met vakbonden uit verschillende landen in het Globale Zuiden om gezamenlijk sterker te worden als mondiale vakbeweging. Via deze projecten bouwen we macht op in internationale productieketens en multinationale bedrijven, organiseren we gezamenlijke trainingsprogramma’s en versterken we vakbonden die opstaan tegen vakbondsrechtenschendingen.

Internationaal Solidariteitsfestival

Een van de grote jaarlijkse terugkerende events die de internationale werkgroepen organiseren, is het FNV Internationale Solidariteitsfestival: een dag vol inspirerende workshops, discussies en events voor iedereen die internationale (vakbonds-) solidariteit een warm hart toedraagt.

Meer over ons Internationale Solidariteitsfestival 2024

Meer over ons Internationale Solidariteitsfestival 2024

Ondersteuning

Het internationale werk doen de werkgroepen natuurlijk niet alleen. Ze worden hierbij ondersteund door de internationale bestuurders uit hun sectoren. En door de beleidsadviseurs Internationale Solidariteit. Verder werken de internationale werkgroepen nauw samen in het ontwikkelen van vakbondsprojecten met Mondiaal FNV. Op deze pagina lees je meer over de ledengroepen en hun ondersteuning vanuit de FNV.

Grenzeloos solidair

Ben je ook grenzeloos solidair en wil je internationaal actief worden via FNV? Sluit je dan aan bij een van de internationale werkgroepen. Het internationale werk is inspirerend, interessant én belangrijk. Als internationaal actief FNV-lid ontvang je het unieke 'FNV Grenzeloos Solidair' t-shirt. Check hier de lijst van de verschillende werkgroepen en hun contactgegevens voor meer informatie ontdek hoe je in contact komt.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons Europese en internationale vakbondswerk.

Blijf op de hoogte van ons Europese en internationale vakbondswerk.

Contact

Er zijn meerdere contactpersonen voor Internationaal werk door FNV-leden, waaronder Marten van den Berge. Contact opnemen over dit onderwerp? Mail dan naar marten.vandenberge@fnv.nl of bekijk deze lijst voor de contactpersoon per sector/netwerk.

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade