FNV uit zorgen over de harde uitspraken na geweldsincidenten in Amsterdam, die groepen onterecht veroordelen en de integratie bemoeilijken. Ze wijzen op het wijdverbreide discriminatieprobleem, vooral op de arbeidsmarkt, waar mensen met een migratieachtergrond vaak worden benadeeld. FNV pleit voor strengere handhaving van antidiscriminatiewetgeving. Ook wordt bezwaar gemaakt tegen de taaleis in de Participatiewet, die bij niet-naleving leidt tot uitkeringskortingen, wat de bestaanszekerheid ondermijnt. FNV blijft zich inzetten voor een sociaal Nederland, waar grondrechten en solidariteit centraal staan.
FNV uit grote zorgen over moties die de veiligheid en gezondheid van werknemers in gevaar kunnen brengen. Ze betreffen het schrappen van de schriftelijke Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) voor kleine bedrijven, het afschaffen van externe toetsing door deskundigen en het verminderen van registratie van gevaarlijke stoffen. FNV waarschuwt dat deze maatregelen kunnen leiden tot meer ziekte en doden door werk, de Arbeidsomstandighedenwet ondermijnen en in strijd zijn met Europese richtlijnen. Ze roepen op om de Arbowet te versterken, niet te verzwakken.
FNV vraagt aandacht voor de professionals in de sport, zoals zwemleraren, coaches en buurtsportcoaches, die essentieel zijn voor de maatschappelijke waarde van sport. Ze pleiten voor betere arbeidsvoorwaarden, stabiele financiering en samenwerking tussen sectoren zoals zorg, onderwijs en kinderopvang. FNV vraagt om maatregelen zoals een werkgelegenheidsplan voor zwemleraren, het terugdraaien van de btw-verhoging op sport en een wettelijk kader voor zwemles. Ook wordt benadrukt dat de Human Capital Agenda Sport financieel ondersteund moet worden om arbeidsmarktkrapte te bestrijden en samenwerking te bevorderen.
De FNV roept op tot een sterker emancipatiebeleid om gelijke kansen en een veilige werkvloer voor iedereen te waarborgen. Het kabinet moet discriminatie aanpakken, de acceptatie van LHBTIQ+ mensen bevorderen, transitieverlof wettelijk regelen en het verlofstelsel inclusiever maken voor diverse gezinnen. De FNV pleit voor maatregelen om de deeltijdcultuur te doorbreken, de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten, en de pensioenkloof te verkleinen. Ook kinderopvang moet toegankelijker worden. Het is essentieel dat de overheid verantwoordelijkheid neemt om gelijke kansen en veiligheid te garanderen.
De FNV reageert op de onderwijsbegroting 2025 en waarschuwt voor de verwoestende impact van de geplande bezuinigingen van het kabinet op onderwijs en wetenschap. Deze omvatten 1 miljard euro op hoger onderwijs, 342 miljoen euro aan subsidies en kortingen op primair, voortgezet en mbo-onderwijs. Dit bedreigt kansengelijkheid, innovatie en vakgebieden. Ook wordt de btw-verhoging op boeken bekritiseerd. De FNV roept op tot investeringen in plaats van bezuinigingen om het lerarentekort aan te pakken, onderwijsachterstanden te verkleinen en een inclusieve kenniseconomie te waarborgen.
De FNV roept de Kamer op om werk te maken van échte bestaanszekerheid en een rechtvaardige arbeidsmarkt. In reactie op de begroting SZW 2025 wijst de bond op de tekortschietende aanpak van armoede, kinderarmoede en de koopkrachtcrisis. Belangrijke voorstellen zijn: verhoging van het minimumloon naar €16, afschaffing van het jeugdloon, versterking van sociale zekerheid, meer ondersteuning voor mantelzorgers en gelijke rechten voor arbeidsmigranten. De FNV benadrukt dat de overheid haar grondwettelijke taak om bestaanszekerheid te garanderen moet waarmaken.
FNV Media en Cultuur uit ernstige zorgen over de geplande belastingverhoging op culturele goederen en diensten en de bezuinigingen op de publieke omroep. De BTW-verhoging dreigt de toegankelijkheid van kunst en cultuur te verminderen, wat de bestaanszekerheid van werkenden in de sector bedreigt. FNV steunt het amendement Jetten c.s. om de verhoging terug te draaien. Ook benadrukken ze het belang van een goed gefinancierde publieke omroep voor een onafhankelijk media-aanbod en voor sociale veiligheid en eerlijke beloning in de sector.
FNV pleit voor een hogere OVA-ruimte om de koopkracht van apothekersmedewerkers te herstellen en vraagt de Tweede Kamer om de motie Bushoff/Dijk te steunen, die het oormerken van deze ruimte in de tarieven van zorgverzekeraars bepleit. Apothekersassistenten verdienen tot 700 euro minder dan collega’s in andere sectoren en hun koopkracht is de afgelopen jaren met 8% gedaald. FNV vraagt aandacht voor de werkdruk, lage lonen en het personeelstekort in de apotheekzorg, en roept op tot actie voor betere arbeidsomstandigheden en lonen.
De FNV roept de Kamer op arbeidsmarktkrapte aan te pakken door te investeren in de publieke sector, bestaanszekerheid te versterken en de vierdaagse werkweek te verkennen. Bezuinigingen en marktwerking hebben publieke beroepen minder aantrekkelijk gemaakt, wat krapte verergert. Gezinsvriendelijk beleid, zoals betaald mantelzorg- en rouwverlof, is essentieel voor een gezonde werk-privébalans. Een hoger minimumloon en minder onzeker werk vergroten bestaanszekerheid en welvaart. Het kabinet moet prioriteit geven aan duurzaam en waardig werk voor alle Nederlanders.
De FNV uit kritiek op het Belastingplan 2025, dat volgens hen de scheefgroei in Nederland vergroot. Het plan biedt voordelen voor bedrijven en rijke burgers, terwijl werkende Nederlanders de lasten dragen. Positief is de nieuwe belastingschijf in box 1, maar andere maatregelen, zoals het afschaffen van het verlaagde btw-tarief op kunst, cultuur en sport en het terugdraaien van belastingontwijkingsmaatregelen, ondermijnen brede welvaart. De FNV pleit voor belastinghervormingen die werkenden en het minimumloon versterken en roept op tot meer focus op preventie.
De FNV roept de Kamer op om €3 miljard te investeren in zorg en welzijn. De sector kampt met toenemende personeelstekorten, hoge werkdruk en lage lonen. Zonder betere arbeidsvoorwaarden, minder administratiedruk en meer autonomie dreigt verdere uitstroom van zorgmedewerkers. Het kabinet vertrouwt op natuurlijke aanwas en technologie, maar dat is onvoldoende. Een noodplan is essentieel om zorg toegankelijk, betaalbaar en van hoge kwaliteit te houden. De FNV pleit ook voor een maatschappelijke discussie over de toekomst van de zorg.
De FNV roept de Kamer op ambitieuzer te zijn in het armoede- en schuldenbeleid. Ze pleit voor het verhogen van het sociaal minimum en minimumloon, het schrappen van de €2,3 miljard korting op het gemeentefonds en het oormerken van armoedegelden. Gemeentelijke willekeur moet worden beperkt door een menselijke ondergrens te garanderen. Kinderarmoede vereist directe actie, evenals investeringen in basisvoorzieningen zoals drinkwater en energie. Rapporten wijzen al op de noodzaak van maatregelen; uitstel is onacceptabel.
FNV vraagt samen met medische en humanitaire organisaties de Kamer om aandacht voor de humanitaire crisis in Gaza en roepen op tot een permanent staakt-het-vuren en bescherming van medisch personeel. Ze pleiten voor ongehinderde toegang tot medische hulp en goederen en benadrukken het belang van accountability voor schendingen van humanitair recht. De Nederlandse regering moet zich publiekelijk uitspreken tegen geweld en resoluut inzetten op internationale bescherming van zorgverleners in conflictgebieden, zoals voorgeschreven door het internationaal recht en VN-resoluties.
De FNV bekritiseert de financiële plannen van het kabinet, dat ondanks analyses van scheefgroei blijft kiezen voor belastingvoordelen voor bedrijven en bezuinigingen die de bestaanszekerheid aantasten. De lonen zijn door FNV-inspanningen gestegen, maar veel mensen kampen nog steeds met financiële problemen. De FNV roept de Kamer op om het minimumloon te verhogen, bezuinigingen te schrappen, en vermogens en winsten eerlijker te belasten. Dit versterkt niet alleen bestaanszekerheid, maar ook de economie en sociale gelijkheid.
Het kabinet wil innovatie en democratie versterken, maar bezuinigt 1 miljard euro op hoger onderwijs en wetenschap. Dit schaadt medewerkers, studenten en de samenleving. De gevolgen zijn werkdruk, reorganisaties en verlies van talent naar het buitenland. Onderzoek draagt bij aan de economie, maatschappelijke oplossingen en democratische waarden. Bezuinigingen ondermijnen deze cruciale functies en bedreigen de toekomst van Nederland. De FNV roept de Kamercommissie OCW op om de plannen te verwerpen en hoger onderwijs te beschermen.
De FNV roept de Kamer op om de uitvoeringsproblemen bij UWV en gemeentelijke willekeur in de sociale zekerheid aan te pakken. Ze pleiten voor snelle reparaties binnen het WIA-stelsel zonder stelselwijzigingen en het aanpakken van managementproblemen bij UWV. Gemeentelijke willekeur bij Participatiewet en armoedebestrijding leidt tot ongelijkheid; een landelijke menselijke ondergrens is nodig. Mensen met een arbeidsbeperking hebben recht op begeleiding naar werk via sociale ontwikkelbedrijven, waarvoor het Rijk extra middelen en duidelijke voorwaarden moet bieden.
De FNV vindt dat het wetsvoorstel om de Europese richtlijn voor toereikende minimumlonen in Nederland te implementeren tekortschiet. Ze pleiten voor een verhoging van het wettelijk minimumloon (WML) naar 60% van het mediane loon en afschaffing van het minimumjeugdloon. Ook willen ze betere bescherming van arbeidsmigranten tegen looninhoudingen voor huisvesting en versterking van het recht op collectief onderhandelen. Daarnaast moet de onafhankelijkheid van vakbonden worden gewaarborgd. De FNV roept de Kamer op om de richtlijn zorgvuldiger te implementeren en bestaanszekerheid te verbeteren.
De brief benadrukt het belang van veilig en gezond werken, gezien het grote aantal werkgerelateerde ziekten en sterfgevallen door nalatigheid van werkgevers. De FNV pleit voor meer toezicht op kankerverwekkende stoffen, het opheffen van de verjaringstermijn voor asbestslachtoffers, en uitbreiding van de regeling voor beroepsziekten. Ze dringen aan op ratificatie van het ILO-verdrag 190 tegen intimidatie en geweld op de werkvloer, en roepen op tot aanscherping van wetgeving om werknemers beter te beschermen, vooral tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, met extra aandacht voor vrouwen.
Vakbonden voeren actie om eerder te stoppen met zwaar werk (RVU-regeling) en hebben drie eisen: een permanente regeling, een hoger boetevrij bedrag en dat cao-partijen bepalen wat zwaar werk is. Ze bekritiseren het idee dat zwaar werk kan verdwijnen en pleiten voor erkenning dat dit werk blijvend is. Vakbonden willen dat de regeling gericht is op werknemers met zwaar werk, zonder inkomensgrenzen. Het huidige bod van de minister is onvoldoende, en de FNV steunt een amendement om de tijdelijke vrijstelling permanent te maken.
De FNV pleit voor een fundamentele herziening van de Participatiewet. Ze vragen om een forse verhoging van het sociaal minimum, afschaffing van de kostendelersnorm en versoepeling van verplichtingen zoals de inlichtingenplicht en tegenprestatie. Ook willen ze meer perspectief voor chronisch zieken en arbeidsbeperkten via sociaal ontwikkelbedrijven en ruimere bijverdiengrenzen. De FNV vindt de huidige wet te streng en vreest ongelijkheid tussen gemeenten door kan-bepalingen. Ze dringen aan op landelijke wetgeving die uitgaat van vertrouwen en meer zekerheid biedt.
De FNV benadrukt in haar reactie op de economische staat van Nederland dat bedrijven hun winst sterk laten groeien, terwijl personeelskosten achterblijven. Dit vergroot de kloof tussen salarissen en bedrijfswinsten. FNV pleit voor een eerlijke verdeling van welvaart, met meer investeringen in werknemers en samenleving. Om ongelijkheid te verminderen, stelt FNV beleidskeuzes voor zoals investeringen in onderwijs en het verhogen van het minimumloon. Ook pleit de FNV voor strikte voorwaarden bij overheidssubsidies aan bedrijven, met nadruk op goede arbeidsomstandigheden en scholing.
De FNV pleit voor een betere en permanente RVU-regeling, omdat de huidige regeling onvoldoende steun biedt voor werknemers met zwaar werk om voor de AOW-leeftijd te stoppen. De tijdelijke aard van de regeling bemoeilijkt afspraken en financiering, en een te laag uitkeringsbedrag leidt tot een lager pensioen. FNV stelt dat werknemers met zwaar werk, zoals nachtdiensten, perspectief nodig hebben op eerder stoppen. Bovendien bekritiseert FNV het monitoren van deelnemersaantallen en vraagt om structurele oplossingen voor deze groep.
De FNV benadrukt dat arbeidsmigranten recht hebben op gelijke arbeidsvoorwaarden en dat werkgevers verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun ingehuurde krachten. Hoewel FNV positief is over de voortzetting van wetgevingstrajecten, constateert zij weinig verbetering in de situatie van arbeidsmigranten, ondanks aanbevelingen en beleidsmaatregelen. De vakbond pleit voor striktere handhaving en strafrechtelijke vervolging bij misstanden. Verder uit FNV kritiek op de EU Talent Pool, die volgens hen leidt tot uitbuiting en regime shopping. Structurele problemen vergen structurele oplossingen voor gelijke behandeling van arbeidsmigranten.
In de brief aan de Tweede Kamer uit de FNV zorgen over het gebrek aan visie op de sociaaleconomische toekomst van Nederland in het nieuwe kabinetsakkoord. Ze benadrukken de noodzaak van investeringen in werk- en inkomenszekerheid, de publieke sector en een eerlijker belastingstelsel. Er wordt ook kritiek geuit op bezuinigingen in onderwijs en zorg, en de behandeling van arbeidsmigranten. Tot slot roept de FNV op tot structurele maatregelen voor armoedebestrijding en een duurzaam sociaal beleid.
In de brief aan de Kamerleden benadrukt de FNV de noodzaak van een eerlijker belastingstelsel gekoppeld aan een leefbaar primair inkomen en fundamentele aanpassing van het toeslagenstelsel. Ze pleiten voor een verhoging van het minimumloon en uitkeringen, en gelijke belastingdruk op arbeid en kapitaal. Daarnaast stellen ze voor om de arbeidskorting en algemene heffingskorting te herzien, de belastingdruk tussen verschillende groepen te verkleinen, en fiscale prikkels die de groei van zelfstandigen ten koste van werknemers stimuleren, te verminderen. Tot slot wijzen ze op het belang van fiscaliteit in het versnellen van de energietransitie.
De FNV uit zorgen over de EU-Talent Pool, die internationale werving vergemakkelijkt en kansen biedt aan werkzoekenden uit derde landen, vanwege de mogelijke toename van laagbetaald werk en slechte arbeidsomstandigheden. De FNV wijst op risico's zoals uitbuiting, regime shopping, ongereguleerde arbeidsbemiddeling en de schending van arbeidsrechten. Ze pleiten voor strengere regulering, directe contracten met werkgevers, en waarborgen voor arbeidsrechten en bescherming van persoonsgegevens. De FNV benadrukt dat arbeidsmarktkrapte moet worden aangepakt door verbetering van arbeidsomstandigheden en lonen.
De FNV waarschuwt de Tweede Kamer tegen bezuinigingen in de langdurige zorg, die leiden tot personeelstekorten en verslechtering van de zorgkwaliteit. Ze pleit tegen de invoering van een eigen bijdrage in de jeugdzorg vanwege negatieve gevolgen en administratieve lasten. De FNV dringt aan op structurele maatregelen voor armoedebestrijding en het verhogen van het minimumloon. Daarnaast vraagt ze om het behoud van financiële steun aan gemeenten vanaf 2026 om bezuinigingen en negatieve gevolgen voor kwetsbare groepen te voorkomen.
De FNV uit zorgen over bezuinigingen in de zorg- en welzijnssector zoals voorgesteld in de voorjaarsnota 2024, en pleit voor investeringen in personeel, digitale ondersteuning, opleiding, en veilige werkomstandigheden. Ze wijzen op het toenemende personeelstekort en de noodzaak om het werk aantrekkelijker te maken door vermindering van werkdruk, verbetering van lonen, en meer autonomie voor professionals. De FNV bekritiseert de focus op financiële overwegingen en commercialisering van de zorg, en benadrukt het belang van publieke investeringen om de kwaliteit van zorg te waarborgen en personeel te behouden.
De FNV roept de Tweede Kamer op om werk voor mensen met een arbeidsbeperking te verbeteren, omdat de Banenafspraak van 2013 niet wordt gehaald en het huidige beleid onvoldoende is. Ze pleiten voor een recht op begeleiding naar en tijdens werk, wat meer banen en betere ondersteuning zou opleveren. De FNV benadrukt dat investeren in werk voor deze groep maatschappelijke baten oplevert. Ze vragen de Kamer om bij de Verantwoordingsdebatten betere resultaten te eisen en structurele maatregelen te nemen om mensen met een arbeidsbeperking te helpen werk te vinden en te behouden.
De FNV roept op tot fundamentele herziening van de Participatiewet vanwege onmenselijkheid en onvoldoende uitkeringen. Ze pleiten voor betere regelingen voor mensen met een arbeidsbeperking, hogere sociaal minimum, gelijke behandeling ongeacht gemeente, en betere arbeidsvoorwaarden voor SW en Aan de slag cao's. Ook vragen ze om herziening van het strenge sanctiebeleid en inlichtingenplicht.
De brief aan de Kamerleden benadrukt ernstige misstanden rond arbeidsmigratie, zoals slechte arbeidsvoorwaarden en onveilige werk- en woonomstandigheden. FNV pleit voor gelijke behandeling en fatsoenlijke banen voor alle werkenden in Nederland, inclusief arbeidsmigranten. Concrete suggesties omvatten strengere handhaving, verbeterde veiligheid op de werkvloer, volledige huurbescherming voor arbeidsmigranten, en aanpassingen in wetgeving om misbruik te voorkomen.
De brief roept de minister op tot snelle invoering van de Richtlijn Loontransparantie om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Belangrijke punten zijn genderneutrale functiewaarderingssystemen, verplichte loonkloofrapportages voor bedrijven vanaf 50 werknemers, inclusieve rapportage met intersectionele analyse, en een toegankelijk portaal over de loonkloof. De organisaties benadrukken de urgentie gezien het historische belang van gelijke beloning en de lange tijd die de richtlijn in ontwikkeling is.
De FNV steunt de aanbevelingen uit het rapport ‘Toekomst Toeslagenstelsel’ en pleit voor een grondige hervorming van het toeslagen- en belastingstelsel. Ze benadrukken dat een eenvoudiger stelsel nodig is, maar wijzen op hogere overheidsuitgaven en belastingen. FNV pleit voor inkomensonafhankelijke kinderopvangtoeslag, lagere zorgpremies zonder zorgtoeslag, en een hogere kindertoeslag om kinderarmoede te bestrijden. Ze pleiten voor een progressief belastingstelsel en een hoger minimumloon van 16 euro per uur om inkomenszekerheid te garanderen.
De FNV reageert op de internetconsultatie over de Wet Werkelijk Rendement en steunt de overgang van een forfaitaire vermogenswinstbelasting naar een vermogensaanwasbelasting in Box 3. Ze benadrukken dat de huidige belasting als oneerlijk wordt ervaren en pleiten voor een belasting op werkelijk rendement. Daarnaast vindt de FNV dat de tariefstelling onderbelicht is en stelt voor om inkomsten uit arbeid en kapitaal gelijk en progressief te belasten, eventueel door Box 3-inkomsten in Box 1 te belasten.
De FNV doet aanbevelingen voor het vervolgonderwijs, met een focus op het mbo. Ze benadrukken het belang van goed opgeleide docenten en roepen op tot een sterkere aanpak van stagediscriminatie, betere begeleiding van studenten, en verplichte stagevergoedingen. Ze pleiten voor uitbreiding van het Stagepact naar alle onderwijssectoren en voor landelijke kaders voor loopbaanoriëntatie. Daarnaast willen ze de financiële positie van studenten verbeteren en de subsidieregeling voor praktijkleren verruimen om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te versterken.
FNV Media & Cultuur zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden in de cultuur- en mediasector. Ze roepen op om ongewenst gedrag aan te pakken, de werk- en inkomenszekerheid te vergroten, en de financiering van de sector te verbeteren. Aanbevelingen zijn onder meer het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon, het invoeren van ‘Fair Pay’, en het verbeteren van contracten en tarieven voor werkenden. FNV benadrukt de noodzaak van structurele investeringen en een gesprek met de staatssecretaris.
FNV roept op tot investeringen in de kinderopvang om kansengelijkheid, arbeidsparticipatie, en de kwaliteit van de sector te bevorderen. Ze benadrukken het belang van investeren in medewerkers, het toegankelijk en betaalbaar maken van kinderopvang, en het stellen van verantwoordingseisen aan de besteding van publieke middelen. Concreet pleiten ze voor betere arbeidsvoorwaarden, afschaffing van de arbeidseis voor kinderopvangtoeslag, en transparantie in de financiering. FNV dringt aan op structurele verbeteringen om de werkdruk te verlagen en de sector te stabiliseren.
FNV bekritiseert de eenzijdige kijk van de Minister van Economische Zaken en Klimaat op het verdienvermogen van Nederland, waarbij alleen bedrijven en investeerders worden belicht, en niet de bijdrage van alle werknemers. Er is behoefte aan een eerlijker verdeling van welvaart, gezien het hoge BBP per inwoner in Nederland, terwijl huishoudinkomens niet evenredig stijgen. Daarnaast wijst FNV op de arbeidsmarktkrapte en benadrukt dat het noodzakelijk is om te investeren in hoogproductieve sectoren.
De FNV dringt bij de Kamer aan op verschillende verbeteringen in de sociale zekerheid, waaronder het stopzetten van het praktisch beoordelen in de wet WIA, het aanpakken van flexwerkproblemen, het beëindigen van onwettige sleepnetmethoden en het verbeteren van de positie van Wajongers. Ze benadrukken ook de noodzaak van een fundamentele herziening van de Participatiewet en dringen aan op een spoedige oplossing voor een groep huishoudens die al jaren onder het bestaansminimum leeft door een fout van de overheid.
FNV heeft tijdens het Tweeminutendebat op 7 februari enkele punten naar voren gebracht met betrekking tot strengere eisen aan belangenorganisaties met een ideëel doel. Ze benadrukken dat de huidige wetgeving problematisch is voor vakbonden, met name wat betreft de representativiteit en de opt-out regeling. FNV vraagt om geen nadere vereisten aan de representativiteit te stellen, betrokken te worden bij het WODC-onderzoek en de evaluatie, en erkenning voor de speciale rol van vakbonden en de noodzaak tot aanpassing van de wetgeving.
De brief benadrukt het belang van internationale solidariteit, eerlijke handel en arbeidsrechten bij de begrotingsbespreking voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Het pleit voor investeringen in sociaaleconomische ontwikkeling met respect voor arbeidsnormen, waarborgen in handelsverdragen voor naleving van arbeidsrechten, en bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen, zowel nationaal als internationaal. Tevens dringt het aan op handhaving van budgetten voor internationale handel en samenwerking als van direct Nederlands belang.
De FNV heeft een brief gestuurd aan de Tweede Kamer waarin ze aandringen op stevige maatregelen om armoede te bestrijden en bestaanszekerheid te garanderen voor iedereen. Ze pleiten voor het integraal overnemen van aanbevelingen van de Commissie sociaal minimum, een realistische norm voor het sociaal minimum, het stoppen van structurele versoberingen, het voorkomen van willekeur per gemeente en een integrale aanpak van bestaanszekerheid. Bovendien benadrukken ze het belang van een stevig vangnet, met bijzondere aandacht voor jongeren, ouderen en mensen met schulden.
De brief is een uitgebreide uiteenzetting van de standpunten van FNV Jeugdzorg over de hervormingen in de jeugdzorg. Het benadrukt de noodzaak van multidisciplinaire jeugdteams, centrale financiering en facilitering door het Rijk, en het belang van zeggenschap van professionals en cliënten in het zorgaanbod. Bezwaren worden geuit tegen bezuinigingen, onvoldoende aandacht voor inhoudelijke verbeteringen, en het negeren van adviezen zoals die van de SER.
De FNV benadrukt aan de Kamerleden het belang van het overnemen van wetsvoorstellen uit het arbeidsmarktpakket, gebaseerd op adviezen van onder andere de SER en de Commissie Borstlap, om de toenemende onzekerheid op de arbeidsmarkt aan te pakken. Ze steunen de voorgestelde maatregelen, zoals het wetsvoorstel 'Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten', om misbruik van flexibele arbeid tegen te gaan en arbeidsmigranten te beschermen. De FNV dringt aan op handhaving van het arbeidsrecht, inclusief het aanpakken van schijnzelfstandigheid, en pleit voor een effectief verbod op dwangcontracten en een verbeterd verlofstelsel dat onder andere mantelzorg en rouwverlof omvat.
De brief van FNV Zorg & Welzijn aan de Kamerleden benadrukt de noodzaak van een dialoog over de zorg en herziening van het integraal zorgakkoord, investeringen van 3 miljard euro om werknemers in de zorg te behouden, en uitbreiding van financiële ondersteuning voor werknemers met langdurige post-covidklachten. Ze pleiten voor meer samenwerking in de zorg, hogere lonen, vermindering van werkdruk, en uitbreiding van financiële ondersteuning voor zorgmedewerkers, inclusief die uit de tweede Covid-golf.
De FNV levert commentaar op het wetsvoorstel 'Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten' en benadrukt het belang van concrete stappen in de uitvoeringspraktijk. Ze steunen het voorstel grotendeels, maar vragen om geen aanpassingen in bepaalde delen, zoals de kleine tba-uitzondering. Efficiënte handhaving, controle bij inleners en ministerieel toezicht op inspectie-instellingen worden als cruciaal beschouwd. Het voorstel wordt overwegend positief ontvangen, met een focus op het verminderen van malafide praktijken en het waarborgen van rechten voor werknemers.
FNV heeft commentaar geleverd op de Rijksbegroting 2024, gericht op onderwijs, media en cultuur. Voor onderwijs pleit FNV voor structurele investeringen in onderwijspersoneel, verbetering van de financiële positie van studenten en landelijke kaders voor loopbaanoriëntatie. In de media sector vragen ze om aanpassingen in de mediawet ter verbetering van arbeidsvoorwaarden. Voor cultuur pleiten ze voor extra investeringen om de arbeidsmarkt te versterken en verschraling van de sector te voorkomen.