De functie van Voorzitter

De Voorzitter is het boegbeeld van de FNV en spreekt zowel leden als potentiële leden aan. Als spreekbuis van onze leden en werknemers in het algemeen, vertegenwoordig je een belangrijke stem voor een goede balans tussen ‘de gewone burger’ en werkgevers en politiek. Je hebt een belangrijke rol in het zorgen voor een eerlijke verdeling van welvaart in Nederland.

Niet alleen

Dat doe je uiteraard niet alleen, maar samen met een collegiaal Bestuur, een professionele werkorganisatie en een gigantisch netwerk van betrokken, actieve leden. Het nieuwe kabinet, de situatie in de wereld en de polarisatie in de maatschappij vragen om een charismatische en professionele voorzitter die het voortouw neemt met visie en moed. Ben jij de ideale kandidaat?

Taken en rollen

Het voorzitterschap van de FNV betreft een uitdagende, publieke functie. De volgende aspecten dragen daaraan bij:

• Vanuit je positie heb je contact met mensen op zéér uiteenlopende posities. Als Voorzitter breng je de FNV-boodschap duidelijk over, rekening houdend met de doelgroep.
  • De constant veranderende sociaaleconomische en politieke situatie.
  • Je bent als Voorzitter een bekende Nederlander en staat altijd in de belangstelling.
  • Je moet continu beschikken over actuele kennis van belangrijke dossiers.
  • Je opereert in een complexe maatschappelijk context met diverse sleutelfiguren binnen de politiek, werkgevers, werknemers, het verenigingsbelang, etc.

Als Voorzitter zul je dus energiek moeten zijn en om kunnen gaan met de hectiek en dynamiek van een complexe omgeving. Bekijk hier de uitgebreide profielschets.

Aanmelden als kandidaat

Kandidaatstelling voor het Voorzitterschap van de FNV is mogelijk van 12 t/m 19 november 2024. Meer informatie over hoe je je kunt melden als aspirant-kandidaat is terug te vinden in het draaiboek.

Wil je meer informatie?

Als je vragen hebt, stel ze dan via het belangstellendenformulier. Je krijgt zo spoedig mogelijk een reactie.