Veelgestelde vragen en antwoorden

Op deze pagina vind je een antwoord op de meest gestelde vragen. Klik op het plusje achter de vraag om het antwoord te bekijken.

Algemeen

Als lid van het Ledenparlement van de FNV behartig je het algemeen belang van de FNV. Je vertegenwoordigt daarbij de leden in jouw eigen sector. Dit betekent dat je actief luistert naar wat er speelt binnen jouw sector (bijvoorbeeld zorg, onderwijs of de bouw), deze input meeneemt naar de bijeenkomsten en helpt bij het bepalen van de koers van de FNV. Je zorgt ervoor dat de stem van jouw sector wordt gehoord en meegenomen in het beleid en de beslissingen van de vakbond. Naast de koers worden ook andere onderwerpen besproken, zoals klimaat, ongelijke beloning, pensioen, diversiteit & inclusie en mantelzorg.

Het Ledenparlement heeft in de zittingsperiode 2025 – 2029 in totaal 104 zetels. Een deel van deze zetels wordt gevuld door de bij FNV aangesloten bonden, zoals de AOb, de FNV Horecabond en de NPB. Voor een uitsplitsing van de zetels per sector/bond verwijzen we je naar de zetelverdeling.

Aanbevelingsgesprekken

Het is belangrijk dat kandidaten voor het Ledenparlement maatschappelijk betrokken zijn, weten wat er leeft in hun sector en een realistisch beeld hebben wat de functie inhoudt. Daarom voert iedere kandidaat een gesprek met een aanbevelingscommissie. Dit is geen assessment, selectiegesprek of psychologische test, maar gewoon een  gesprek om de kandidaat te leren kennen en te kijken of er een match is met de functie.

De aanbevelingscommissie bestaat uit minimaal één medewerker van de FNV (vaak een bestuurder uit de betreffende sector) en kaderleden (vakbondsvrijwilligers) uit de sector.

Om je voor te bereiden is het handig om te weten waar de aanbevelingscommissie op let. In het gesprek met de commissie wordt gevraagd in hoeverre:

  • Je begrijpt wat het werk in het Ledenparlement inhoudt;
  • Je weet welke vakbondsthema’s leven in je eigen sector (de achterban);
  • Je weet hoe je ruggespraak vormgeeft (het overleggen en toetsen bij je achterban voordat je een standpunt inneemt);
  • Je gevoel hebt voor sociale en maatschappelijke vraagstukken (maatschappelijk betrokken te zijn);
  • Je bereid bent de benodigde tijd te investeren.

Indien de aanbevelingscommissie bij minimaal drie van de vijf onderdelen van mening is dat een onderdeel in voldoende mate aanwezig is, dan krijgt een kandidaat een aanbeveling.

Als je geen aanbeveling krijgt betekent dat alleen dat de aanbevelingscommissie (nog) geen goede match voor jou ziet met de functie. Je kunt alsnog zelf besluiten dat je je toch kandidaat wilt stellen, want een aanbeveling is geen bindende voorwaarde. Tijdens de campagne- en stemperiode worden alle kandidaten met hun profiel op de (stem)website geplaatst. Bij kandidaten mét een aanbeveling wordt de profielfoto getoond met de melding ‘aanbevolen’. Van kandidaten zonder aanbeveling wordt alleen de profielfoto getoond. Er staat dus niet bij dat je géén aanbeveling hebt.

Nee, het is niet mogelijk om bezwaar te maken. Het staat je vrij om je alsnog kandidaat te stellen. Een aanbeveling is geen bindende voorwaarde voor kandidaatstelling.

Campagneperiode

Tijdens de campagne- en stemperiode (7 t/m 26 februari 2025) helpt de FNV je om zichtbaar te zijn. We zetten diverse kanalen in om leden te attenderen op de verkiezing en de profielen van de kandidaten. Dat doen wij onder meer via digitale nieuwsbrieven, sociale media, berichtgeving op onze website en de stembrief die bij leden op de mat valt. Je kunt ook aangeven of je gepersonaliseerde (digitale) flyers wilt om je kandidatuur te promoten.

Nee, dat kan niet. We willen een gelijk en eerlijk speelveld voor alle kandidaten, zodat iedereen evenveel kans heeft te worden gekozen. Dit is ook zo vastgelegd in de gedragscode. Er mogen dus geen middelen van de FNV worden ingezet om individuele kandidaten te promoten. Denk hierbij aan het verstrekken van mailinglijsten, sociale media posts of het expliciet vermelden van een individuele kandidaat in een nieuwsbrief of op de website.

Na de verkiezing

Uiterlijk 28 februari 2025 wordt de uitslag bekend gemaakt. Hierin zie je ook hoeveel stemmen je hebt gekregen.

Gefeliciteerd! Alle afgevaardigden van het Ledenparlement worden benoemd per 1 maart 2025 en treden dan ook in functie. Op maandag 3 maart 2025 is er een informatiebijeenkomst waar je bij aanwezig moet zijn. Hier krijg je meer te horen over wat je te wachten staat. Houd ook alvast 6 en 7 maart 2025 vrij, want dan is de eerste officiële vergadering van het Ledenparlement. Dit is een belangrijke vergadering, want de verkiezing van de Voorzitter en het Bestuur van de FNV staan dan op de agenda.
Na deze eerste hectische dagen volgt een inwerktraject. Meer informatie hierover krijg je tijdens de bijeenkomst van 3 maart 2025.

Als je in een andere sector gaat werken, dan mag je je zetel in het Ledenparlement behouden. Je blijft tot het einde van je zittingstermijn de sector vertegenwoordigen waarvoor je in het Ledenparlement bent gekozen. Je kunt je zetel niet meenemen naar een andere sector tijdens een lopende zittingstermijn.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.