Op deze pagina vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen rondom de bestuursverkiezing.
Het algemeen bestuur bestaat in totaal uit zeventien personen. Zeven van hen vormen het dagelijks bestuur, waaronder de Voorzitter, Penningmeester en de Algemeen Secretaris. Deze zeven functionarissen voeren hun functie op dagelijkse basis uit en zijn daarom betaalde functies in loondienst van de FNV. De overige tien functionarissen (leden algemeen bestuur) zijn gemiddeld één dag per week inzetbaar voor het bestuur en doen dat op vrijwillige basis.
De definitieve kandidatenlijst wordt op 7 februari 2025 gepubliceerd op deze website. Je vindt hier dan van iedere kandidaat een korte profielschets.
De bestuursleden worden gekozen door het Ledenparlement van FNV. Zij stellen namelijk het meerjarenbeleid vast en kiezen daarbij een bestuur dat hier invulling aan geeft. Uitzondering hierop is de positie van voorzitter van FNV. Deze wordt gekozen door alle leden van de FNV.
De afgevaardigden naar het Ledenparlement worden ook door de leden gekozen. Op die manier heb je als lid indirect ook invloed op de verkiezing van de bestuursleden.
De toetsing bestaat uit twee losstaande onderdelen: een gesprek met een toetsingscommissie en een assessment. In het gesprek met de door het Ledenparlement ingestelde Toetsingscommissie wordt de benoembaarheid van een kandidaat getoetst. Daarnaast volgt er een assessment. In het draaiboek vind je nog uitgebreidere informatie over de toetsingsperiode.
De toetsingscommissie bestaat uit kaderleden en externen met kennis en ervaring op het gebied van toetsing. Het algemeen bestuur doet op basis van ontvangen en eigen suggesties een voorstel voor de samenstelling van deze toetsingscommissie. Het Ledenparlement stelt vervolgens de toetsingscommissie in. Dit vindt plaats tijdens de vergadering van het Ledenparlement op 16 september 2024.
Indien zowel het toetsingsgesprek als het assessment hebben geleid tot een positieve uitkomst, komt de aspirant kandidaat op de kandidatenlijst. Is de uitkomst van het toetsingsgesprek of het assessment niet positief, dan kan de kandidaat aangeven toch op de kandidatenlijst te willen worden geplaatst. Op de kandidatenlijst wordt de uitkomst van de beide onderdelen van het toetsingsproces kenbaar gemaakt.
In het draaiboek vind je nog uitgebreidere informatie over de toetsingsperiode.
Nee, het is niet mogelijk om bezwaar te maken. Het staat je echter vrij om ook bij een niet-positieve uitkomst van het gesprek of het assessment aan te geven toch op de kandidatenlijst geplaatst te willen worden.
De gesprekken voor de bestuursfuncties zullen plaatsvinden eind november. Mocht je worden uitgenodigd dan zal het gesprek in principe fysiek plaatsvinden. Een digitaal gesprek is in beginsel niet wenselijk. Het staat je altijd wel vrij om een gemotiveerd verzoek in te dienen en het is vervolgens aan de toetsingscommissie om daar te zijner tijd een besluit over te nemen.
Het Algemeen Bestuur wordt gekozen door het Ledenparlement. De FNV zorgt dat alle bestuurskandidaten op vergelijkbare en eenduidige wijze aan het Ledenparlement worden gepresenteerd. Dat gebeurt onder meer door de kandidaatprofielen te delen (onder andere via fnv.nl) en door een kennismakingsbijeenkomst te organiseren.
Nee, dat kan niet. We willen een gelijk en eerlijk speelveld voor alle kandidaten, zodat iedereen evenveel kans heeft te worden gekozen. Dit is ook zo vastgelegd in de gedragscode. Er mogen dus geen middelen van de FNV worden ingezet om individuele kandidaten te promoten. Denk hierbij aan het verstrekken van mailinglijsten, sociale media posts of het expliciet vermelden van een individuele kandidaat in een nieuwsbrief of op de website.
Gefeliciteerd! De gekozen leden van het Bestuur treden in functie aan het einde van de vergadering van het Ledenparlement van 7 maart 2025. In afwijking van de reguliere zittingstermijn van vier jaar, zijn de bestuursleden die in maart 2025 worden gekozen in functie tot in december 2029 de nieuwe verkiezingen plaats vinden (dus vier jaar en negen maanden).
Al tijdens het verkiezingsproces geven we alle kandidaten zo veel mogelijk informatie over de vervolgstappen na 7 maart 2025. Denk hierbij aan een overzicht van reeds bekende vergaderdata, maar ook informatie hoe het inwerktraject er grofweg uit ziet. Op die manier kun je na 7 maart goed voorbereid aan de slag.