Meestgestelde vragen

Voordat je je kandidaat stelt heb je ongetwijfeld nog vragen. Op deze pagina vind je een antwoord op de meestgestelde vragen.

Kandidaatstelling

Je kunt je kandidaat stellen door in de periode van 2 t/m 14 oktober 2024 een mail te sturen naar kandidaatstelling@fnv.nl met daarbij je cv, een motivatiebrief én een volledig ingevuld kandidaatstellingsformulier. Dit kandidaatstellingsformulier vind je vanaf uiterlijk 2 oktober op deze plek op de website. Voor uitgebreidere informatie over het verkiezingsproces en de stappen die je doorloopt nadat je je als aspirant-kandidaat hebt gemeld, verwijzen we je naar het draaiboek.

Het Algemeen Bestuur bestaat in totaal uit zeventien personen. Zeven van hen vormen het Dagelijks Bestuur, waaronder de Voorzitter, Penningmeester en de Algemeen Secretaris. Deze zeven functionarissen voeren hun functie op dagelijkse basis uit en zijn daarom betaalde functies in loondienst van de FNV. De overige tien functionarissen (leden Algemeen Bestuur) zijn gemiddeld één dag per week inzetbaar voor het Bestuur en doen dat op vrijwillige basis. Uiteraard worden eventuele (reis)kosten die zij maken voor de uitoefening van hun functie gecompenseerd.

Dat is geen vereiste, maar het helpt uiteraard wel. Het is ook een beetje afhankelijk van voor welke functie je kandidaat wilt stellen. Je kunt je voorstellen dat aan een functie als Voorzitter andere eisen worden gesteld, dan aan een onbezoldigde functie als lid van het Algemeen Bestuur. In de verschillende profielschetsen staat uitgebreider beschreven wat je in huis moet hebben, maar laat je vooral niet tegenhouden als het je aan ervaring ontbreekt. Misschien kun jij het wel compenseren met bijvoorbeeld je brede (vak)kennis of jouw geweldige sociale vaardigheden.

Dat is erg afhankelijk of je een functie in het Dagelijks Bestuur (fulltimebaan) of een functie als kaderlid in het Algemeen Bestuur (circa één dag per week) ambieert. Als lid van het Dagelijks Bestuur ben je veel op pad en reis je het hele land door. Maar ook dit is afhankelijk van je portefeuille. Heb je namelijk het werkpakket internationaal, dan reis ook veel naar het buitenland voor de FNV. De bestuursvergaderingen worden meestal gehouden in het FNV Vakbondshuis, gelegen aan de Hertogswetering 159 in Utrecht. De leden van het Dagelijks Bestuur vergaderen in ieder geval één keer per week en het Algemeen Bestuur als geheel vergaderd om de twee weken.

Vul - geheel vrijblijvend - het formulier voor belangstellenden in. Hier kun je je vragen meteen toevoegen.

Vul – geheel vrijblijvend - het formulier voor belangstellenden in. Hier kun je concrete vragen meteen toevoegen, maar ook aangeven dat je graag contact wil om een beter beeld te krijgen van de werkzaamheden in het Bestuur. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Toetsingsgesprekken en assessment

De toetsing bestaat uit twee losstaande onderdelen: een gesprek met een toetsingscommissie en een assessment. In het gesprek met de door het Ledenparlement ingestelde Toetsingscommissie wordt je benoembaarheid getoetst. Daarnaast neem je deel aan een assessment. In het draaiboek vind je nog uitgebreidere informatie over de toetsingsperiode.

De toetsingscommissie bestaat uit kaderleden en externen met kennis en ervaring op het gebied van toetsing. Het Algemeen Bestuur doet op basis van ontvangen en eigen suggesties een voorstel voor de samenstelling van deze toetsingscommissie. Het Ledenparlement stelt vervolgens de toetsingscommissie in. Dit vindt plaats tijdens de vergadering van het Ledenparlement op 16 september 2024.

Indien zowel het toetsingsgesprek als het assessment hebben geleid tot een positieve uitkomst, kom je op de kandidatenlijst. Het staat je echter vrij om ook bij een niet-positieve uitkomst van het gesprek of het assessment aan te geven toch op de kandidatenlijst geplaatst te willen worden. Op de kandidatenlijst wordt ook de uitkomst van de beide onderdelen van het toetsingsproces kenbaar gemaakt.

In het draaiboek vind je nog uitgebreidere informatie over de toetsingsperiode.

Nee, het is niet mogelijk om bezwaar te maken. Het staat je echter vrij om ook bij een niet-positieve uitkomst van het gesprek of het assessment aan te geven toch op de kandidatenlijst geplaatst te willen worden.

De gesprekken voor de bestuursfuncties zullen plaatsvinden eind november. Mocht je worden uitgenodigd dan zal het gesprek in principe fysiek plaatsvinden. Een digitaal gesprek is in beginsel niet wenselijk. Het staat je altijd wel vrij om een gemotiveerd verzoek in te dienen en het is vervolgens aan de toetsingscommissie om daar te zijner tijd een besluit over te nemen.

Campagneperiode

Het Algemeen Bestuur wordt gekozen door het Ledenparlement. De FNV zorgt dat alle bestuurskandidaten op vergelijkbare en eenduidige wijze aan het Ledenparlement worden gepresenteerd. Dat gebeurt onder meer door de kandidaatprofielen te delen (onder andere via fnv.nl) en door een kennismakingsbijeenkomst te organiseren.

Nee, dat kan niet. We willen een gelijk en eerlijk speelveld voor alle kandidaten, zodat iedereen evenveel kans heeft te worden gekozen. Dit is ook zo vastgelegd in de gedragscode. Er mogen dus geen middelen van de FNV worden ingezet om individuele kandidaten te promoten. Denk hierbij aan het verstrekken van mailinglijsten, sociale media posts of het expliciet vermelden van een individuele kandidaat in een nieuwsbrief of op de website.

Na de verkiezing

Gefeliciteerd! De gekozen leden van het Bestuur treden in functie aan het einde van de vergadering van het Ledenparlement van 7 maart 2025. In afwijking van de reguliere zittingstermijn van vier jaar, zijn de bestuursleden die in maart 2025 worden gekozen in functie tot in december 2029 de nieuwe verkiezingen plaats vinden (dus vier jaar en negen maanden).

Al tijdens het verkiezingsproces geven we alle kandidaten zo veel mogelijk informatie over de vervolgstappen na 7 maart 2025. Denk hierbij aan een overzicht van reeds bekende vergaderdata, maar ook informatie hoe het inwerktraject er grofweg uit ziet. Op die manier kun je na 7 maart goed voorbereid aan de slag.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.