De bestuursfuncties

Het Algemeen Bestuur van de FNV bestaat uit zeventien leden. Zeven van hen zijn fulltime in dienst en vormen samen het Dagelijks Bestuur. De overige tien leden zijn één dag in de week beschikbaar om hun bestuurlijke taken onbezoldigd (als kaderlid) uit te oefenen. Het Bestuur verdeelt onderling de portefeuilles (aandachtsgebieden), maar is als team verantwoordelijk voor het gevoerde beleid.

De verschillende functies

Bekijk hier de uitgebreide profielschetsen van de verschillende bestuursfuncties:

Wie kiest de bestuursleden?

De bestuursleden worden op vrijdag 7 maart 2025 gekozen door het nieuwe Ledenparlement. Een uitzondering daarop is de functie van de Voorzitter. Deze wordt rechtstreeks gekozen door de leden van de FNV. Zij kunnen hun stem op de Voorzitter uitbrengen tussen 19 februari en 5 maart 2025. Lees hier meer over de verkiezing van de Voorzitter.

In afwijking van de reguliere zittingstermijn van vier jaar, zijn de bestuursleden die in maart 2025 worden gekozen in functie tot in december 2029 de nieuwe verkiezingen plaatsvinden (dus vier jaar en negen maanden).

Aanmelden als kandidaat

Kandidaatstelling voor het Algemeen Bestuur van de FNV (exclusief Voorzitter) is mogelijk van 2 t/m 14 oktober 2024. Meer informatie over hoe je je kunt melden als aspirant-kandidaat voor het Bestuur van de FNV is terug te vinden in het draaiboek.

Lees hier meer over de aanpak en het tijdspad van de verkiezing van de Voorzitter.

Wil je meer informatie?

Als je vragen hebt, stel ze dan via het belangstellendenformulier. Je krijgt zo spoedig mogelijk een reactie.