De organisatie 'De FNV'

Zo zit het in elkaar

De FNV is een vereniging met bijna 900.000 leden. Hiermee is het de grootste Nederlandse vakbond. De FNV bestaat uit 22 krachtige sectoren waarvan tien aangesloten zelfstandige bonden (zoals de Algemene Onderwijsbond en de Nederlandse Politiebond) en twaalf rechtstreeks aangesloten sectoren (zoals FNV Metaal en FNV Overheid).

De FNV in actie op 1 mei 2023

Daarnaast heeft de FNV ook een sterke regionale infrastructuur voor de ondersteuning van leden op lokaal niveau. De FNV heeft meer dan 20.000 vrijwilligers (kaderleden genoemd) en een werkorganisatie van ruim 1.500 medewerkers en is daarmee een grote werkgever met een complexe organisatiestructuur. De werkorganisatie ondersteunt de vereniging.

Ledenparlement

Het Ledenparlement is de algemene ledenvergadering van de FNV en neemt richtinggevende besluiten. Alle 22 sectoren hebben een eigen gekozen vertegenwoordiging in het Ledenparlement. Daarbij geldt, hoe meer leden in een bepaalde sector, des te meer zetels heeft deze sector in het Ledenparlement. In totaal telt het Ledenparlement iets meer dan 100 zetels. Belangrijke besluiten van het Algemeen Bestuur worden eerst voor goedkeuring voorgelegd aan het Ledenparlement. Het Algemeen Bestuur legt verantwoording af aan het Ledenparlement.

Bestuur

De FNV wordt bestuurd door een collegiaal algemeen bestuur met gezamenlijke integrale verantwoordelijkheid. Het bestuur bestaat uit zeven fulltime bezoldigde bestuursleden (waaronder de voorzitter, de algemeen secretaris en de penningmeester) en tien kaderleden die circa één dag per week besteden aan het besturen van de FNV.

In de statuten van de vereniging is opgenomen dat het bestuur verantwoordelijk is voor het besturen van de FNV en voor de ontwikkeling en uitvoering van het beleid binnen de door het Ledenparlement en het Algemeen Bestuur gestelde kaders.

Doelstellingen

De FNV behartigt, al dan niet samen met strategische partners, de belangen van haar leden op het gebied van werk en inkomen op lokaal, nationaal en internationaal niveau en is daarin onafhankelijk. De doelstellingen worden elke vier jaar bijgesteld en vastgelegd in een meerjarenbeleidsplan. Het meerjarenbeleidsplan vormt het kompas voor de organisatie. Het bestuur van de FNV is verantwoordelijk voor de realisatie van het meerjarenbeleidsplan.

Het bestuur maakt plannen die bijdragen aan versterking van de FNV en de vakbeweging als geheel. Een vakbond die de benodigde tegenkracht richting werkgevers en politiek weet op te bouwen. Een bond die het verschil maakt, zodat de collectieve en individuele belangen van (potentiële) leden optimaal worden behartigd.

De FNV laat zich bij haar ambities en werkzaamheden leiden door de fundamentele waarden van gelijkwaardigheid van alle mensen, van vrijheid, rechtvaardigheid en solidariteit. Zij gaat daarbij uit van de democratische beginselen en van de grondrechten, zoals die zijn neergelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De FNV streeft naar een internationale democratische samenleving die zich kenmerkt door welzijn voor allen, een rechtvaardige verdeling van arbeid, welvaart en macht, spreiding van kennis en door een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de handhaving van de vrede.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.