Internationaal

WERKGROEP INTERNATIONALE SOLIDARITEIT (WIS)

In Nederland en in andere landen worden de arbeidsrechten uitgekleed. Bedrijven zijn steeds vaker multinationals, daarom is het belangrijk dat werknemers zich ook internationaal organiseren. Vakbondswerk houdt niet op bij de grens van ons eigen land.

Waarom internationaal werk voor en door vrouwen?

Als je kijkt naar het inkomen en de arbeidspositie zien we verschillen tussen vrouwen en mannen.

• Vrouwen verdienen minder dan mannen (internationale cijfers)
  • Vrouwen zijn oververtegenwoordigd in laagbetaald, precair/onzeker werk (flexwerk, thuiswerk) en  sectoren waar veel vrouwen werken zijn ondergewaardeerd
  • 60% van de armen in de wereld zijn vrouw
  • Dubbele of driedubbele werklast (huishoudelijke verantwoordelijkheden en werk)
  • Gebrek aan vakbondsorganisatie in sectoren waar vrouwen werken maken nieuwe strategieën noodzakelijk
  • Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in vakbonden
  • In de meeste vakbonden wereldwijd is de focus voornamelijk op ‘traditionele’ vakbondsthema’s zoals loon en te weinig aandacht voor zaken die specifiek van belang zijn voor vrouwen (zoals kinderopvang, zwangerschap, handtastelijkheden en seksueel geweld) en gebrek aan gender analyse van ‘traditionele’ vakbondsthema’s.

Wat willen we?

Ons doel is om de onderlinge solidariteit wereldwijd te versterken tussen vrouwen die zich met vakbondswerk bezig houden en opkomen voor vrouwenrechten. Omdat het voor vrouwen extra moeilijk is om werk te hebben met voldoende inkomen en arbeidsrechten en dat te combineren met alle andere dagelijkse taken.
In sommige landen zijn de culturele, sociale en politieke belemmeringen (door bijvoorbeeld rigide ideeën over de rol van vrouwen als moeder) voor vrouwen nog veel groter dan in Nederland.

Wij willen het vakbondswerk vóór en dóór vrouwen versterken binnen zowel organisaties in andere landen als in Nederland door wederzijdse internationale uitwisseling.
Die wederkerigheid en gelijkwaardigheid, leren van elkaar, is voor ons vooral ook de meerwaarde.

Wat doen we?

We hebben contacten met (vakbonds)vrouwen in verschillende landen.

Dat doen we o.a. door het steunen van projecten in diverse landen, door het uitwisselen van ervaringen en het delen van kennis en informatie. We onderhouden contact met onze partnerorganisaties per email, door het organiseren van internationale uitwisselingsbijeenkomsten, onze facebookgroep Transnations Womens Network en indien mogelijk gaan we op bezoek bij de projecten of ontmoeten we elkaar in Nederland.

De thema’s sluiten aan bij problemen die ook in Nederland spelen en die voor zowel Nederlandse vrouwen als voor de vrouwen uit andere landen belangrijke issues zijn voor het vakbondswerk. Zoals: veiligheid voor vrouwen op het werk, gelijke beloning en versterken van de positie van vrouwen in de vakbond.
We doen nieuwe kennis op die we ook in Nederland kunnen inzetten (zoals over manieren van organising, gender benaderingen, het organiseren van acties etc.).

Zin om mee te doen?

Ben je enthousiast geworden en wil je ook meedoen aan het internationale werk?
Neem dan contact op met Petra Zegerius: zegerius74@hotmail.com