Manifestatie jeugdzorg verplaatst naar 1 september

Als het kan starten we de organisatiebezoeken vanaf juni weer op

Door Redactie 6 april 2020

Wij hebben heel veel waardering voor iedere jeugdzorgwerker die in deze tijd doorwerkt! Waarschijnlijk werk je nu nog harder en langer dan al het geval was. Je hebt ook in korte tijd een nieuwe manier van werken aan moeten leren. Je houdt zo goed als mogelijk alle ballen hoog en ontlast gezinnen en kinderen. Er is nu meer scherm- en beltijd dan feitelijk goed voor je is. Jouw cruciale aanwezigheid in onze maatschappij is duidelijker dan ooit.

Vragen en antwoorden over corona

Ook wij werken stevig door voor jou. We houden bij hoe het met jou gaat en geven antwoord op vragen. We zoeken met elkaar naar oplossingen en onderhandelen daarover met Jeugdzorg Nederland, gemeenten en het Rijk. Kijk naar onze FAQ’s met jeugdzorg vragen, zorg brede vragen en algemene vragen. Volg ons ook in de besloten facebookgroep KwaliTIJDvoorhetKind. Hier vind je 4000 collega’s en ook onze bestuurders jeugdzorg. Daar kan je ook met vragen en signalen terecht.

#Drastischversimpelen van de jeugdzorg

In november kondigde minister Hugo de Jonge aan dat hij gaat ingrijpen in het jeugdzorgstelsel. Wij hebben daarvoor met een grote groep van jouw collega’s, onze actieve leden, een eigen toekomstvisie geschreven. Een onderdeel van de lange termijnvisie gaat over de manier waarop de jeugdzorg georganiseerd zou moeten worden.

In deze toekomstvisie, onder de naam #drastischversimpelen, krijg jij een centrale rol. Je krijgt meer regie en minder beperkingen om de juiste zorg voor kinderen en gezinnen te organiseren. We schrappen bureaucratische en tijdrovende schakels bij Rijk, gemeenten en werkgevers. De rollen van de gemeenten en het Rijk worden meer faciliterend.

Ook de schotten tussen organisaties verdwijnen waardoor er geen organisatiebelangen meer meewegen. Daardoor kun je je losmaken van organisaties en verbinden aan je expertise. Er ontstaat meer ruimte om samen te werken en kennis te delen met andere professionals. Hierdoor komt er meer rust en is het aantrekkelijker om in de sector te werken.

Deze toekomstvisie hebben we op verschillende momenten met de ministers gedeeld. Lees onze brief (pdf) naar de ministers Hugo de Jonge en Sander Dekker. Bekijk ook onderstaande animatie.

Reactie FNV op de daadwerkelijke plannen

Op 20 maart stuurden de ministers voorstellen naar de Tweede Kamer om de jeugdzorg te verbeteren.
De voorgenomen maatregelen blijken minimaal zijn. Er wordt geen antwoord gegeven op de door FNV-leden gemelde problemen in de Jeugdzorg. Van het ingrijpende, maar noodzakelijke plan, dat door jeugdzorgprofessionals is opgesteld, zien we niets terugkomen. Lees onze reactie (pdf) aan de ministers.

Organisatiebezoeken verschoven en 11 juni wordt 1 september

Deze toekomstvisie is ook gestuurd naar alle leden van de Tweede Kamer. Wij willen dat zij de de visie van jeugdzorgwerkers opnemen in hun verkiezingsprogramma’s en -campagnes. Zodat voor jou in 2021 bij de Tweede Kamerverkiezingen ook echt iets te kiezen valt. Zo oefen jij invloed uit op het jeugdzorgbeleid van een nieuw kabinet vanaf 2021.

Het plan was om de toekomstvisie de komende maanden te bespreken en aan te scherpen. Dat wilden we doen via bezoeken in veel organisaties. Daarna zouden we de toekomstvisie in mei vaststellen. De bedoeling was dit op 11 juni, samen met jou, aan te bieden aan de politiek. En hen uit te dagen om ons duidelijk te maken welke richting zij kiezen voor de jeugdzorg.

Door corona lukt dat nu niet. De organisatiebezoeken worden nu vooralsnog weer opgepakt vanaf juni. En de manifestatie van 11 juni wordt 1 september, van 13.00 tot 15.00 uur in Den Haag. Blok 1 september in je agenda en schrijf je alvast in!

Ja, ik kom op 1 september

Zorg goed voor jezelf de komende tijd!