Op 31 oktober organiseerde de FNV een bijeenkomst voor de VodafoneZiggo medewerkers. Daar hebben we met elkaar bepaald dat het eindbod slecht is en van tafel moet. Maar dat gaat niet vanzelf. Daarvoor zullen we druk op het bedrijf moeten zetten. Lees meer over wat het eindbod voor jou betekent en wat je kan doen!
Over 2022 vindt er geen structurele loonsverhoging plaats. De werkgever biedt twee eenmalige uitkeringen: per 1 dec. 2022 € 500 ,- netto (fulltime) en per 1 jan. 2023 € 500 ,- netto (fulltime). Over dit bedrag bouw je geen pensioen op, dat betekent structureel een lagere pensioenopbouw. Omdat de eenmalige uitkering niet meetelt voor je WW-uitkering betekent dit ook een structureel lagere WW-uitkering als je daar een beroep op moet doen. In de telecombranche vinden regelmatig reorganisaties plaats.
Over 2023 vinden er wel structurele loonsverhogingen plaats. Per 1 jan. 2023: 2% en € 75,- bruto p/m, waarbij een medewerker er minimaal € 135,- op vooruit gaat (fulltime) en per 1 juli 2023: 3%. Maar de verwachte inflatie is over deze 2 jaar meer dan 21%. We kijken hierbij naar de prijsontwikkeling van producten en diensten en niet naar overheidsmaatregelen. Waarom? De overheidsmaatregelen zijn tijdelijk. Als deze wegvallen heb je als medewerker te maken met hogere prijzen. Het huidig eindbod van de werkgever betekent meer dan 10% koopkrachtverlies voor de medewerkers.
We horen dat VodafoneZiggo eerst het salaris wil ophogen tot het wettelijke minimumloon en daarna pas de cao-verhogingen toepast. Formeel is er bij ons nog niets bekend, maar op basis van de informatie lijkt het om een kleine groep te gaan die hiermee geholpen wordt. Wat ons betreft vereist een dergelijk voorstel dat je ook de lonen van andere medewerkers verder moet verhogen. Doe je dit niet, dan heb je het ongewenst effect waarbij je loongebouw in elkaar schuift waardoor steeds meer medewerkers hetzelfde loon gaan verdienen.
VodafoneZiggo geeft aan dat ze na het afsluiten van de cao willen onderhandelen over een nieuw sociaal plan. De cao en het sociaal plan lijken hiermee losgekoppeld. Maar dat is niet waar! In de tekst van het eindbod worden nu al allerlei voorwaarden gesteld aan de onderhandeling over het sociaal plan. VodafoneZiggo wil bijvoorbeeld de beëindigingsvergoeding afleiden van de transitievergoeding. De FNV kan dit niet anders interpreteren dan dat aan vakbonden impliciet wordt gevraagd in te stemmen met een verslechtering van het sociaal plan. Wij willen ons niet vastleggen op dergelijke uitgangspunten. Daarom zetten we onze handtekening niet onder het eindbod.
VodafoneZiggo zegt de arbeidsvoorwaarden van de fZiggo medewerkers gelijk te willen trekken met de andere medewerkers en dat dit de doorstroom in het bedrijf zou bevorderen. De FNV is voorstander van één loongebouw, maar de vraag is hoe je dit regelt. De FNV pleit voor gelijke arbeidsvoorwaarden. Dat kan je regelen door de groep medewerkers die op een lager niveau zit omhoog te trekken in plaats van de groep die nu hoger zit omlaag te trekken. Het eindbod heeft echter als gevolg dat het groeiperspectief voor fZiggo medewerkers verslechtert als je meerdere stappen zet in het bedrijf. Dat is wat ons betreft onacceptabel.
We missen goede afspraken waarmee medewerkers gezond met pensioen kunnen gaan. Dat kan een RVU afspraak zijn om 3 jaar eerder te stoppen met werken en/of een generatiepact waarbij een medewerker in de aanloop naar het pensioen 80% werkt, tegen 90% loon met 100% pensioenopbouw. De werkgever komt echter niet verder dan een verlofbonus van 23 dagen bij 60 dagen sparen. We vragen ons af hoe haalbaar en gezond het is om in de aanloop naar het pensioen eerst nog zoveel verlof te moeten opbouwen.
Het operationeel resultaat verbetert elk jaar. Kortom: jullie doen je werk goed. Externe bronnen (Financieel Dagblad, Moody’s) zijn kritisch op het financieel beleid zoals de hoge dividenduitkeringen en de hoeveelheid vreemd vermogen waarover veel rente betaald moet worden. Dat kan, maar het zijn keuzes die ten koste gaan van de medewerker.
Het wordt tijd dat het bedrijf kiest voor de medewerkers!
Stap 1: Stem nee via DigiC
Stap 2: Meld je aan op de actie-intekenlijst
Met elkaar - leden en niet-leden - gaan we de komende tijd bespreken hoe we druk gaan zetten op het bedrijf. Alleen zo kunnen we duidelijk maken aan VodafoneZiggo dat dit eindbod van tafel moet!
Dat kan gebeuren. Maar dan kun je alsnog samen met je collega’s een beter bod afdwingen. Dat zien we wel vaker in cao-trajecten. Eén garantie heb je: doe je niks dan gaat er ook niks veranderen. Maar als genoeg collega’s meedoen, dan hebben we de kans om wat te veranderen.
Bedrijven zitten over het algemeen niet te wachten op acties. Een bedrijf kan van alles doen om acties te voorkomen. Wat kan er gebeuren? VodafoneZiggo kan jullie gaan aanspreken op jullie loyaliteit: “we zijn één familie, dit is slecht voor het bedrijf”, maar kan ook desinformatie gaan verspreiden: “er gaat niks meer veranderen”, “wij willen wel, maar de FNV wil niet praten.” Soms is er ook sprake van intimidatie, maar dat is bij wet verboden.
De cao liep tot 31 december 2021. Jullie werkgever had ervoor kunnen kiezen om dit jaar alvast een eenmalige compensatie te betalen. De FNV heeft hier voor de zomer nog om gevraagd. Om hiermee de grootste nood alvast wat te verlichten. VodafoneZiggo heeft dit verzoek geweigerd en wilde alleen een totale cao afspreken. We zitten nu in november en we begrijpen goed dat deze keuze zorgt voor maximale druk op jou en je portemonnee. Dat terwijl we elders in het land zien dat werkgevers op eigen initiatief wel wat voor hun medewerkers doen. Instemmen met het eindbod geeft misschien even verlichting, maar leidt tot koopkrachtverlies die doorwerkt in de toekomst. Neem dit mee in je overwegingen.