FNV stuurt cao-ultimatum naar Remia

Werknemers klaar voor acties

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 4 oktober 2024

Een loonsverhoging van 6%, een structurele salarisverhoging van €150 bruto per maand en een fatsoenlijke zwaarwerkregeling, zodat werknemers met een zwaar beroep eerder kunnen stoppen met werken. Die eisen heeft FNV neergelegd in een ultimatum aan sauzenfabrikant Remia. Het bedrijf uit Den Dolder heeft tot woensdag 9 oktober 12:00 uur om te reageren op de eisen van de vakbond. Doet ze dat niet, dan volgen acties.

Adem Akdeniz, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘We onderhandelen al maanden over een nieuwe cao voor de werknemers van Remia. Remia wil niet verder gaan dan een loonsverhoging van 5%. Maar de angel zit vooral in de zwaarwerkregeling. De huidige regeling moet worden verbeterd. Het werk in de fabriek is zwaar. Een goede zwaarwerkregeling is nodig zodat de medewerkers gezond hun pensioen kunnen halen. Maar het bedrijf wil daar niet aan.’

Acties

Volgens Akdeniz is de bereidheid onder het personeel van Remia om actie te voeren groot. ‘De mensen zijn er klaar voor. Ze werken keihard, en hebben het idee dat dit door hun werkgever onvoldoende gewaardeerd wordt. Dus als het bedrijf ons ultimatum laat verlopen, ja dan zal staking volgen. En al op zeer korte termijn.’