Brouwers Heineken stevenen af op acties

FNV is uit-onderhandeld na opnieuw teleurstellend overleg

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 oktober 2024

De onrust groeit in de bierbrouwerijen van Heineken. Ook in de vierde ronde van de onderhandelingen over de lonen en de toeslagen wilde de directie maandag maar geen water bij het bier doen (pun intended). En dus lijken acties zo langzaamaan onafwendbaar.

FNV: Mogelijk acties bij Heineken

De FNV is sinds vanmiddag uit-onderhandeld met Heineken en praat de komende weken met de leden bij het concern over de volgende stappen, zoals het stellen van een ultimatum en daarna het houden van acties.

Een flinke kater

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Niet zo gek als je bedenkt dat Heineken de mensen in de brouwerijen zoet denkt te houden met 5,5% meer salaris in twee jaar. De werknemers houden een flinke kater over aan de houding van de directie.’

Massaal achter eisen vakbond

Bij ledenvergaderingen van afgelopen week gaven honderden werknemers aan dat ze nog altijd massaal achter de eisen staan die de vakbond namens hen heeft neergelegd: een cao voor een jaar (per 1 januari 2025) waarin de salarissen omhooggaan met 7%. Ook moeten de lonen voortaan meestijgen als de boodschappen duurder worden (automatische prijscompensatie).

Maatwerkrooster te pas en te onpas ingezet

Heineken wil niet verder gaan dan 3,2% per 1 januari en nog eens 2,3% het jaar erna. Het steekt de werknemers bovendien dat het bierconcern de consignatievergoeding weigert te verbeteren en het zogeheten maatwerkrooster te pas en te onpas inzet.

Vrienden van Amstel LIVE!

Altundal: ‘Dat maatwerkrooster is er voor het opvangen van seizoengebonden pieken en dalen. Heineken kan mensen op die dagen minder betalen, wat natuurlijk een stuk voordeliger is voor het bedrijf. Alleen misbruiken ze dit rooster door het ook in te zetten als productielijnen voor onderhoud even stil komen te liggen of voor bedrijfsspecifieke evenementen (bijvoorbeeld Vrienden van Amstel LIVE!) waardoor de toeslagen lager worden.’

Gemiddeld 20% lager

Heineken wil de toeslagen voor de zaterdag en zondag aanpassen waardoor de toeslagen voor het maatwerkrooster gemiddeld met 20% lager uitkomen.

Drie cao's bij Heineken

De FNV onderhandelt met Heineken over drie cao’s: allereerst de cao HNS (Heineken Netherlands Supply B.V.) voor de brouwerijen in onder meer Zoeterwoude en Den Bosch (1.200 werknemers). Verder de cao HNL (Heineken Nederland B.V.) waar de commercie onder valt (527 werknemers) en de cao HG (Heineken Group) met 1.850 werknemers.