Nieuw pensioen graanbe- en verwerkende industrie

Bekijk de voorlopig nieuwe afspraken met het molenaarspensioenfonds

Door Redactie 21 mei 2024

Volgens de nieuwe Wet toekomst pensioenen, die in 2023 inging moeten vanaf januari 2028 alle pensioenen aan de nieuwe regels voldoen. Werk/werkte je in de graanindustrie, dan verandert ook jouw pensioen. Bekijk wat tot nu toe is afgesproken.

pensioen wekker

Waarom een nieuwe pensioenregeling

Samen met werkgevers- en werknemersorganisaties maakte de overheid nieuwe afspraken over pensioen. Dit was nodig omdat onze arbeidsmarkt sterk veranderde sinds de eerste afspraken over ons pensioen werden vastgelegd. Mensen wisselen bijvoorbeeld vaker van baan en ze leven langer. Dit vraagt om flexibelere regels. De nieuwe afspraken staan in de nieuwe Wet toekomst pensioenen, die in 2023 inging. Vanaf 1 januari 2028 moeten alle pensioenen aan de nieuwe regels voldoen. Ook jouw pensioen verandert hierdoor: er komt een nieuwe pensioenregeling.

Omzetten naar nieuwe regels voor pensioenen

Veel werknemers in de sector Graanbe- en verwerkende bedrijven kunnen via het Molenaarspensioenfonds (MPF) op een goed pensioen rekenen. Dat blijft zo. Ook met de komst van de nieuwe regels. De overgang noemen we ‘omzetten’, omdat alles wat je al aan pensioen hebt opgebouwd, straks wordt omgezet naar de nieuwe regeling. Na het omzetten zie je precies hoeveel je al hebt opgebouwd en wat je verwachte pensioen later is.

Rekening houden met alle groepen

De vakbonden en werkgeversorganisatie hebben bij het bepalen van de nieuwe regels voor pensioen rekening gehouden met alle groepen. Het maakt dus niet uit hoe jong of oud iemand is. Of je gepensioneerd bent of een nabestaandenpensioen ontvangt. Nu werkt bij een van de aangesloten bedrijven of daar in het verleden werkte. Welk salaris iemand heeft (of vroeger had). Of iemand man of vrouw of anders is. Er is met alle groepen rekening gehouden.

Voorlopige nieuwe afspraken zijn gemaakt

Werkgevers en vakbonden overleggen nu eerst hoe het nieuwe pensioen voor een groot deel van de werknemers in de graanbe- en verwerkende bedrijven eruit gaat zien. De werkgevers en vakbonden noemen we ook wel sociale partners. In deze overleggen zijn de vakbonden CNV en FNV betrokken. Ben je lid, dan vertegenwoordigen wij je in deze gesprekken. Samen met de werkgevers hebben wij, de vakbonden, nu twee belangrijke, voorlopige, keuzes gemaakt.

Solidaire premieregeling

In de nieuwe wet staat hoe werknemers in Nederland vanaf 2028 pensioen mogen opbouwen. Er is keuze uit twee typen regelingen. Wij hebben vooralsnog gekozen voor een solidaire premieregeling. Bij deze regeling bouw je samen met andere deelnemers vermogen op. Dat vermogen is van alle deelnemers, oud-deelnemers en pensioengerechtigden samen. Ga je met pensioen, dan wordt jouw deel van het vermogen omgezet in een pensioen. Dit krijg jij zolang je leeft. Hieronder vind je de belangrijkste drie kenmerken van het nieuwe pensioen.

1. Beleggingen
    In de nieuwe regeling geven deelnemers via deelnemersonderzoeken hun wensen aan voor de beleggingen. Het fonds past de beleggingen aan per deelnemersgroep. Zo kan het voor jongere deelnemers veelal meer risico nemen. Als je jong bent, dan heb je u nog meer tijd om eventuele onverhoopte verliezen goed te maken. Ben je al wat ouder, dan geldt dat er steeds een stapje minder risico wordt genomen, hoe dichter je bij jouw pensioen komt. Dit is om ervoor te zorgen dat jouw opgebouwde pensioen in de laatste jaren voor je met pensioen gaat niet te veel meer schommelt.
  2. Jouw pensioen beweegt mee met de economie
    Jouw pensioen beweegt in de nieuwe regeling waarschijnlijk meer mee met de economie dan je nu gewend bent. Gaat het goed, dan stijgt jouw pensioen sneller. Gaat het minder goed, dan kan het dalen. Hoeveel pensioen jij uiteindelijk krijgt, staat nu nog niet vast. Dit hangt bijvoorbeeld samen met de rendementen op de beleggingen van jouw deel van het vermogen en de rente op het moment dat jij met pensioen gaat. Door de keuze voor een solidaire premieregeling is de kans op grote dalingen en stijgingen van jouw pensioen zo klein mogelijk gemaakt.
  3. Tegenvallers samen opvangen
    In deze pensioenregeling vang je tegenvallers voor een deel samen met andere deelnemers op. Daarom heet het ook de solidaire pensioenregeling. Dit is bijvoorbeeld als de beleggingen tegenvallen of als er een deelnemer langdurig ziek wordt. Hiervoor zet het pensioenfonds speciaal geld opzij. Dit is de solidariteitsreserve.

Bestaande pensioenen gaan mee

Al het pensioen dat tot nu toe is opgebouwd gaat mee naar de nieuwe regeling. Dit geldt ook voor de pensioenen die het pensioenfonds nu uitbetaalt. Zo blijven de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ pensioenen in één pot bij elkaar. Het pensioenfonds rekent het ‘oude’ pensioen dan om naar ‘nieuw’ pensioen, onder de nieuwe regels.

Pensioen voor jouw nabestaanden

In de nieuwe regeling blijft er pensioen voor jouw partner en kinderen als je overlijdt. Ook hierover maken wij afspraken met de werkgevers Wij informeren jou hier op een later moment verder over.

Ledenraadpleging over Transitieplan

We zullen je de komende weken op de hoogte houden van de afspraken die we met werkgevers en pensioenfonds maken over de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel per 1 januari 2026. Die afspraken worden vastgelegd in een zogenoemd transitieplan. Zodra we, werkgevers en vakbonden, het eens zijn over dat transitieplan, zullen we dat, net als een onderhandelingsresultaat bij cao-onderhandelingen, ter goedkeuring voorleggen aan de leden van FNV en CNV. Naar verwachting wordt dat in de maand juni.