Actie loont: betere afspraken bij Perfetti van Melle

Stakingen brengen succes in de zoetwaren

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 17 mei 2023

Bij de estafettestakingen in de zoetwaren beten werknemers van Perfetti van Melle op 8, 9 en 10 mei het spits af. En de stakingen hadden succes! Werknemers van Perfetti van Melle krijgen nu per maand een extra loonsverhoging van 150 euro nominaal bovenop de afspraken die al in de cao staan. Gesprekken met andere werkgevers in de zoetwarensector zoals Mars en Royal Fassin lopen nog.

Eric Brouwer, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Dat de leden van De Unie en het CNV eerder akkoord gingen met een cao die volgens de leden van de FNV ondermaats was, bleek voor ons geen reden om te stoppen met acties. Dan maar aparte afspraken per werkgever. Want de werknemers mogen er in deze dure tijden uiteraard niet op achteruit gaan.’

Te magere cao

Begin mei legde de FNV het cao-voorstel van de werkgevers voor aan de leden. Maar liefst 80% stemde tegen. In het voorstel toen was een loonsverhoging van 4,25% dit jaar en € 50 bruto per maand opgenomen. Per 2024 kwam daar dan nog eens 4,25% bij. Dat kwam neer op zo’n 10,25% over twee jaar.

Door de nieuwe afspraken met Perfetti Van Melle, krijgen de werknemers bij dit bedrijf nog 150 euro bruto per maand bovenop deze afspraken. Hierdoor stijgt de loonsverhoging gemiddeld naar 10,9% tot zelfs 12,9% voor de lagere salarisschalen in het eerste jaar.

Gesprekken met andere werkgevers

Dit succes smaakt zoet, en daarom worden gesprekken met andere werkgevers voortgezet. Zodat alle 11.000 werknemers, verdeeld over bijna 200 bedrijven kunnen profiteren van soortgelijke afspraken.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.