FNV start overleg met JDE over cao ’20-‘21

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 17 september 2020

Op 11 september jl. hebben vakbonden het eerste overleg gehad met JDE over een verlenging van de cao die op 1 september 2020 afliep. FNV heeft leden (en niet-leden) deze zomer al bevraagd over onze cao-inzet. Hieronder lees je meer over de uitkomsten van deze enquête en wat dat betekent voor cao-voorstellen van FNV.

Waar staat JDE nu?

In het cao-overleg van 11 september jl. heeft JDE een businessupdate gegeven. Uiteraard speelde de coronacrisis hierin een grote rol, dat onderdelen van het bedrijf hard geraakt heeft. Andere bedrijfsonderdelen hebben juist mooie resultaten neergezet, maar dat compenseert de mindere resultaten niet, aldus JDE. Het bedrijf benadrukte verder het belang van kostenbesparingen, teneinde concurrerend te blijven. JDE heeft in dit stadium nog geen concrete cao-voorstellen op tafel gelegd. Dat doet het (net als de vakbonden) in het volgende cao-overleg in oktober.

Wat wordt de inzet van FNV?

FNV heeft deze zomer een enquête uitgezet, waarin we leden gevraagd hebben welke onderwerpen zij belangrijk vinden voor de komende cao. Zo hebben we onze leden gevraagd of de coronacrisis aanleiding geeft om onze loonvraag te matigen. 68% geeft aan dat JDE weinig tot geen last heeft van de coronacrisis en dat er geen reden is om de loonvraag te matigen. 24% vindt juist wél dat FNV de loonvraag naar beneden moet bijstellen. 45% kan zich vinden in een loonvraag van € 200,- per maand, terwijl 44% van is mening dat een loonvraag van 3% tot 5% op zijn plaats is.

De leden die géén reden zien om de loonvraag te matigen, wijzen onder meer op de prima cijfers die JDE Peet’s schrijft. En op de zeer succesvolle beursgang van dit voorjaar, die miljarden opleverde voor de aandeelhouders. Werknemers van JDE hebben, zeker ook in de coronacrisis, hard gewerkt om deze resultaten mogelijk te maken. Deze leden spreken de verwachting uit dat de waardering die JDE uitspreekt voor hun prestaties in het komende cao-traject wordt vertaald in een forse loonsverhoging. Dat is een begrijpelijke verwachting. Gezien de businessupdate van JDE, zal het realiseren van deze verwachting echter nog wel wat voeten in de aarde hebben.

Wat vinden de FNV-leden verder belangrijk?

FNV heeft de leden ook gevraagd op welke onderwerpen FNV moet inzetten als een forse loonsverhoging niet haalbaar blijkt. Dan kiezen leden vooral voor afspraken over eerder kunnen stoppen met werken (58%), werkzekerheidsafspraken/verlenging sociaal plan (51%), en een structureel kortere werkweek met behoud van het huidige loon (40%). Verder hebben veel leden in reactie op de open vragen hun suggesties en wensen voor de nieuwe cao opgegeven. Naast bovengenoemde onderwerpen worden thema’s als werkdruk, ouderenbeleid en een thuiswerkvergoeding hierbij regelmatig genoemd.

Het vervolg

FNV bespreekt de uitkomsten van de enquête met de FNV-kaderleden. De volgende stap is dat de kadergroep deze uitwerkt tot concrete cao-voorstellen. Hierover worden de leden nog nader geïnformeerd. Het volgende cao-overleg vindt plaats op 20 oktober en daarna zijn er nog drie overleggen gepland dit jaar. Heb je vragen dit cao-traject? Schroom niet om contact met ons op te nemen.