Op 21 oktober hebben de onderhandelingen over de cao voor grondpersoneel, met ingangsdatum 1 juli 2024, plaatsgevonden. FNV Luchtvaart was de enige vakbond aan tafel, omdat vakbond NVLT het overleg heeft opgeschort. Transavia heeft belangrijke stappen gezet richting FNV Luchtvaart. Als het bedrijf deze koers voortzet, kan er een cao tot stand komen waar wij achter kunnen staan.
We hebben aan tafel veel gesproken over de structurele loonsverhogingen. FNV Luchtvaart heeft de harde eis voor gelijke percentages met de andere cao’s. Transavia had allerlei redenen om de loonsverhoging per 1 juli van dit jaar bij grond niet toe te kennen. Wij hebben duidelijk gemaakt dat een grondcao zonder de 2% van 1 juli 2024 onacceptabel is. Gisteren heeft Transavia bevestigd dat de loonsverhogingen exact gelijk zullen zijn. Ook over de looptijd verschilden we van mening. Wij hebben aangegeven dezelfde looptijden aan te willen houden als cabine en cockpit, omdat er zo meer transparantie is tussen de verschillende cao’s. Ook hier is het bedrijf onze kant op gekomen. De looptijd van de grondcao wordt van 1 juli 2024 tot en met 28 februari 2026. De loonsverhogingen worden; 2% per 1 juli 2024, 2% per 1 oktober 2024, 1,5% per 1 januari 2025, 1,5% per 1 juli 2025 en 2% per 1 januari 2026.
Naast deze positieve uitkomst op structurele loonsverhoging, zijn er nog een aantal andere onderwerpen waarop Transavia en FNV Luchtvaart elkaar in de onderhandelingen vinden of lijken te kunnen vinden.
Pensioenpremie
Transavia heeft positief gereageerd op ons voorstel om het werkgeversdeel van de pensioenpremie te verhogen. Transavia zal het deel werkgeverspremie structureel met 2% verhogen: 1% per 1 juli dit jaar en nog eens 1% per 1 juli volgend jaar. Deze verhoging komt boven op de bestaande premies.
Winstdelingsregeling
De KLM winstdelingsregeling, inclusief het resultaat voor Transavia, is afgesproken in de andere cao’s. Deze regeling zal ook voor grondpersoneel gaan gelden. De nieuwe winstdelingsregeling keert veel hoger uit dan die van Transavia. De uitkering kan oplopen tot 20% en dat is nu bij Transavia 12%. Wel is er meer winst nodig voordat de regeling gaat uitkeren.
25% korting op tickets
Onze eis voor 25% korting op actuele tickets is door Transavia goedgekeurd. Voorlopig geldt dit alleen voor vliegers en uiterlijk eind 2025 zal deze korting voor alle medewerkers gelden. Dit komt omdat het proces nu handmatig verloopt en zal worden geautomatiseerd.
Vroegpensioenregeling (RVU)
De huidige vroegpensioenregeling die in de grondcao is afgesproken vervalt na 2025 vanwege een tijdelijke wet. Dit houdt in dat medewerkers 3 jaar voor AOW-leeftijd uit dienst kunnen gaan en een bedrag ontvangen gebaseerd op de AOW-uitkering in de maanden dat zij eerder uit dienst gaan. Dankzij landelijke acties van FNV in andere sectoren is er nu een akkoord voor een structurele wettelijke regeling. Wij willen in de nieuwe cao vastleggen dat de bestaande vroegpensioenregeling wordt verlengd. Transavia is bereid om verder door te spreken over dit onderwerp.
80/90/100 generatiepact
Op dit moment kent de grondcao alleen een 80/80/100 regeling, vrijwillig 10 jaar voor AOW-leeftijd een lager contractpercentage werken met pensioenopbouw op het hogere contractpercentage. Wij hebben in onze cao-inzet de 80/90/100 regeling voorgesteld; voor de AOW-leeftijd de keuze om vrijwillig deeltijd te gaan werken, met pensioenopbouw op het oude niveau en een salaris tussen het oude en nieuwe percentage in. We hebben hier een goed gesprek over gehad en Transavia heeft zich bereid getoond om verder door te spreken over het generatiepact.
Erkenning hoge werkdruk
Tussen FNV Luchtvaart en Transavia wordt ook veel gesproken over de hoge werkdruk in de grondorganisatie. Het grote aantal operationele verstoringen en de infasering van de Airbus leiden beide tot heel veel werk voor het grondpersoneel. Wij hebben in onze cao-inzet een werkdruktoeslag voorgesteld op basis van het aantal niet ingevulde vacatures, deze blijkt in de praktijk lastiger vast te stellen dan vooraf gedacht. Transavia geeft in de onderhandelingen aan te zien dat er een hoge werkdruk is en toont zich bereid om hier in de cao erkenning voor te geven. Hoe deze erkenning wordt ingevuld, hebben we nu nog niet concreet afgesproken.
We zijn er nog niet, maar de onderhandelingen van gisteren brengen ons dichter bij een nieuwe cao voor het grondpersoneel. FNV Luchtvaart heeft nog verschillende eisen op tafel liggen, zoals een extra trede op alle schalen, een verhoging van het aantal vergoede reiskilometers en verlaging van de norm van 70 nachtdiensten voor extra rust. De volgende onderhandelingen staan gepland over twee weken. Als we meer inhoudelijke afspraken maken, zullen we deze via ledenvergaderingen delen. Als het tot een akkoord komt, hebben de leden van FNV Luchtvaart het laatste woord.