Toch loonsverhoging cao Zorgvervoer en Taxi

Leden mogen stemmen over het bereikte principeakkoord

Door Redactie 4 oktober 2024

Vakbonden FNV, CNV en de werkgeversorganisatie KNV hebben deze week een principeakkoord bereikt om de cao Zorgvervoer en Taxi te herstellen. Het belangrijkste resultaat is dat de lonen per 1 januari met 5% stijgen. De komende tijd wordt gebruikt om de arbeidsvoorwaarden en de aantrekkelijkheid van het chauffeursvak verder te verbeteren.

eens of oneens.

Wat hebben we afgesproken?

• Een loonstijging van 5% per 1 januari.
  • Onderzoek naar de invoering van een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer.
  • Acties voor een sterkere marktpositie van chauffeurs en de sector zorgvervoer en taxi, vanwege te lage lonen door scherpe aanbestedingen.
  • Daarnaast is afgesproken dat we voor het vak zorgchauffeur en taxi betere opleidingen krijgen.

Dit is op hoofdlijnen wat de vakbonden FNV en CNV met de werkgevers hebben afgesproken.

Gewenste verbeteringen

Het is helder dat er nog veel meer te verbeteren valt aan de cao. Zo vinden we dat er een reiskostenvergoeding moet komen voor chauffeurs die geen bedrijfsauto voor de deur hebben staan. We willen betere roosters. We zien ook dat veel chauffeurs, met name in het zorgvervoer, niet alleen een auto van A naar B rijden, maar ook verstand moeten hebben van de zorgtaken. Chauffeurs hebben met een grote diversiteit aan patiënten en leerlingen te maken en krijgen niet altijd de tijd en de opleiding om dit goed uit te voeren. De waardering van de chauffeur en het grote maatschappelijke belang van dit vak moeten daarom veel beter.

Resultaat is een tussenstap

Het resultaat dat we nu hebben, is een tussenstap. De oude cao is per 30 juni 2024 verlopen en automatisch door cao-wetgeving verlengd tot 1 juli 2025, zonder loonverhoging. Wij denken dat we zeker tot het einde van volgend jaar nodig hebben om (samen met de chauffeurs) betere arbeidsvoorwaarden en opleidingskwalificaties op papier te krijgen. Om die reden hebben we nu alleen een loonafspraak van 5% gemaakt en de cao door laten lopen tot 31 december 2025. Het gezamenlijke advies van vakbonden FNV en CNV aan de leden is om vóór dit voorstel te stemmen.

Stemmen

Onze leden mogen over het onderhandelingsresultaat stemmen. Je kunt tot 25 oktober je stem uitbrengen via het digitale stemformulier.

Breng je stem uit

Hoe verder?

Kort na 25 oktober maken we de uitslag bekend. Als de leden instemmen, gaan we samen met onze leden, kaderleden en de werkgevers aan de slag om de sector Zorgvervoer en Taxi verder te verbeteren. We willen daarbij zoveel mogelijk samen optrekken met twee bonden. Voor eind 2025 willen we een nieuwe cao afspreken.